Knut Lockert i Distriktsenergi og Knut Kroepelien i Energi Norge lanserte Tryggstrømhandel.no.
Knut Lockert i Distriktsenergi og Knut Kroepelien i Energi Norge lanserte Tryggstrømhandel.no.

- Om et år eller to må vi kunne se forskjell

Sertifiseringsordningen Trygg strømhandel skal rydde opp i klagene på strømselskapene og strømavtalene.

Publisert

I dag lanserte bransjeorganisasjonene Energi Norge og Distriktsenergi Trygg strømhandel. Det er en frivillig sertifiseringsordning for strømselskaper som er utviklet i samarbeid med DNV GL.

- I 2020 har det vært en del kritikk mot strømbransjen, sier Knut Kroepelien, administrerende direktør i Energi Norge når han presenterer ordningen.

Han legger til at strømmarkedet har mye å være stolt av med tanke på hva de bidrar med, og hvordan markedet fungerer.

- Vi er veldig stolte av å ha et velfungerende marked i Norge. Det er lave priser, og vi har hatt de laveste prisene i Europa. Det er lett å bytte, det er nesten bare et tastetrykk, sier Kroepelien.

Samtidig er det ikke til å komme unna at alt ikke er som det burde være i det norske strømmarkedet.

Vi er ikke fornøyd når Forbrukerrådet sier at det er mange som føler seg lurt

Knut Kroepelien

- Vi er ikke fornøyd når Forbrukerrådet sier at det er mange som føler seg lurt. Vi kan ikke leve med usikkerhet hos kundene om de har fått det de betaler for, sier Kroepelien.

Hans kollega Knut Lockert i Distriktsenergi legger til at Norge skal elektrifiseres enda mer i årene fremover.

- Det er viktig at vi har med oss strømkundene på laget, sier Lockert.

Selv om sertifiseringsordningen er frivillig, håper både Energi Norge og Distriktsenergi at den blir en standard som alle strømselskapene forholder seg til.

- Vi ønsker at strømselskaper skal knytte seg til ordningen, og dermed gi kundene en garanti for at de oppfører seg ordentlig. Vi håper at alle strømselskapene ønsker å bli en del av ordningen, og vi ønsker at ordningen skal være et kvalitetsstempel, sier Lockert.

For bransjen er det et viktig poeng at det ikke er de som skal vurdere klagene, men at det gjøres av en uavhengig part som har lang erfaring med slike sertifiseringsordninger.

Vi ønsker selvfølgelig færre klager, og at klagen blir ordentlig behandlet hvis den komme

Knut Lockert

- Vi ønsker selvfølgelig færre klager, og at klagen blir ordentlig behandlet hvis den kommer, sier Lockert.

Han trekker frem flere momenter som blir viktige for strømselskapene å forholde seg til hvis de skal oppnå sertifisering.

- Det er viktig at strømproduktene er enkle å skille fra hverandre. Kampanjetilbud skal merkes tydelig, og det skal ikke være skjulte priselementer i avtalene , sier Lockert.

Strømselskapene og strømregninger er en gjenganger på topplistene over forbrukerklager både hos Forbrukertilsynet og Forbrukerrådet. Nå håper Energi Norge og Distriktsenergi at dette skal bli mye bedre med sertifiseringsordningen Trygg strømhandel.

- Om et år eller to må vi kunne se forskjell, sier Kroepelien.