Preben Carlsen
Digitalisering Chul Christian Aamodt Foto: enerWE

Alle satser på digitalisering, men ikke like mange vet hva det betyr

Tydelige krav til effektivisering og kostnadsbesparelser i oljebransjen presser frem en revolusjon når det gjelder digitalisering.

DNV GL har gjort en global undersøkelse der de blant annet ser på digitaliseringen i olje- og gassbransjen. «Short-term agility – long-term resilience» er DNV GLs syvende årlige rapport om utsiktene for olje- og gassindustrien. Den gir et bilde av bransjens prioriteringer for året som kommer, basert på en spørreundersøkelse av 723 erfarne aktører globalt og 139 norske respondenter.

Undersøkelsen viser at digitalisering har rykket raskere oppover på agendaen i olje- og gassbransjen i Norge enn i resten av verden. Fem av ti norske respondenter forventer at digitaliseringen vil øke i egen organisasjon i 2017, mot 39 prosent globalt. Om lag halvparten oppgir at de allerede har et større fokus på digitalisering, mot 39 prosent globalt.

Mange aktører i oljebransjen har altså åpnet øynene for den digitale revolusjonen. Eksempelvis meldte nylig Norsea Group at de etablerer et nytt selskap som skal satse på nettopp digitalisering.

Totalt skal det brukes 1000 milliarder

Tilsvarende trend ser vi innen bygg, anlegg – og eiendomsbransjen. Totalt skal det brukes om lag 1000 milliarder på samferdsel de kommende 12 årene. Byggenæringens Landsforening er opptatt av at staten velger å kreve digitale løsninger til de som skal gjennomføre og bygge prosjektene.

Det er ingen tvil om at industrien nå digitaliseres. Mer utfordrende er det å forstå hva digitalisering egentlig innebærer for hver enkelt bedrift.

Mange blir stående igjen på perrongen

enerWE tok en prat med Preben Carlsen, lederen i selskapet Trigger i forbindelse med at han denne uken deltok som foredragsholder på Mynewsday.

– Hva betyr digitalisering?

– Det finnes nok ikke noe lett svar på det, men alt for mange tenker på digitalisering som det å ta i bruk digitale virkemidler, sier Carlsen til enerWE. Digitalisering er en tankegang som stikker dypere. Det berører kjernen i forretningsmodellen til nesten enhver virksomhet.

Carlsen forteller at digitalisering kommer til å endre spillereglene radikalt.

– Det er en krevende erkjennelse å forstå at når digitaliseringen kommer så holder det ikke å tweake litt og bruke et digitalt verktøy og føle at man er ferdig. Det handler om en tankemodell og en måte å organisere seg på. 

Han forteller også at utviklingstakten går så fort at mange lett blir stående igjen på perrongen.

– Kan du gi noen konkrete eksempler på digitalisering som mannen eller kvinnen i gata kjenner igjen?

– Vi har det rundt oss hele tiden. Det beste eksemplet er sømløsheten vi opplever. Det vi som sluttbrukere av produkter opplever som enkelhet. Det er jo svært vanskelig å levere på i bakkant. Den tilgjengeligheten som stadig flere produkter får, tilpasset der vi er når vi er der, tilpasset meg. Det er en sterk driver av alt som handler om teknologi og digitaliseringsutvikling.

Carlsen mener det  er vanskelig for norske virksomheter å konkurrere med internasjonale aktører i denne kampen.

Mange bruker modeller fra 80-tallet

– Hva er den største fallgruven som bedrifter kan gå i når det gjelder digitalisering?

– Mange bruker de gamle modellene fra Management Consulting fra 80-tallet som handler om omstilling. Så bruker man lang tid for å analysere virksomheten før man bestemmer seg for å ta de grepene man trenger for å tilpasse seg en ny tid. Ofte innebærer det at mange mennesker må slutte i jobbene sine og at man må ha inn nye mennesker med annen type kompetanse. Dette er krevende prosesser som lammer organisasjonene. Jeg har mer tro på å tenke strategiske piloter også på organiseringssiden der man kan jobbe smått og lite for å klare å sette igang endringsinitiativer raskt. Da kan man lære av dette. Man kan se på strategipiloter som den nye treårsstrategien og så skalerer man opp det som fungerer. Det er eneste måten kan klarer å være rask nok på.

Shit, det funker ikke lenger

Trigger har selv erkjent at selskapets forretningsmodell ble utdatert.

– Hvordan var magefølelsen da dere selv erkjente at dere måtte endre forretningsmodell i Trigger?

– Først og fremst var det en smertefull opplevelse. Den dagen man har den «shit-opplevelsen» og forstår at dette ikke lenger funker, da går det gjennom marg og bein. I hvert fall når man har bygget opp en virksomhet og jobbet døgnet rundt i seks år. Når metodikken man har gått inn i markedet med kommer til å bli marginalisert og vi må re-tenke alt. Når man har ansvaret for mange mennesker som man vil skal stå seg inn i fremtiden og bli mer og ikke mindre relevant. Det er vanskelige spørsmål. Samtidig så står vi i en veldig tidlig fase i digitaliseringen fortsatt, og mulighetene er mye større for de som tør nå enn for de som bremser inn. Da må man bare gire opp og finne sin vei. Man må tenke ordentlig på hvordan man skal møte dette.

Digitalisering er mer enn Spotify og Uber

Richard Jaros er divisjonsdirektør for Siemens Olje og gass. Han understreker overfor enerWE at digitalisering er mye mer enn betalingsløsninger, Spotify og Uber.

For olje- og gassnæringen og landbasert industri betyr digitalisering at man samler inn data fra utstyr og, sender disse opp i skyen og analyserer for å øke produktiviteten, gi raskere produktutvikling og lengre vedlikeholdsintervaller. For industrien betyr derfor digitalisering enormt mye og får en stadig større betydning.

– Vi har så vidt sett konsekvensene av digitaliseringen, og for oss i Siemens dreier dette seg i praksis om å koble den reelle verden med den digitale verden, forteller Richard Jaros til enerWE. Siemens jobber tett med både olje- og gassindustrien og landbasert industri for å utvikle løsninger som sørger for smartere utvikling og mer effektiv drift. Digitalisering er et fortrinn, men også en forutsetning for å overleve i et globalt marked.

Siemens har lansert MindSphere som er en skytjeneste med en åpen utviklingsplattform. Det betyr at alle kan utvikle applikasjoner tilpasset sitt formål og sin industri, og de kan også velge å selge disse til andre via nettløsningen.

– Det har blitt utrolig billig å koble opp utstyr til en skytjeneste, så det som er avgjørende er å definere hvilke data man ønsker, gjøre disse smarte, for deretter å benytte de på en fornuftig måte. Her jobber Siemens med alt fra vindkraft, olje og gass til små og store industribedrifter for å utvikle smarte løsninger, forteller han.

Klikk her for å bli med i facebook-gruppen for DIGITALISERING.

Stikkord: , , , ,

Annonse
Banner