- Oljelobbyen må ut av skolen

Grønn Ungdom kritiserer Norsk Olje og gass-prosjektet «Den Nye Oljen» i denne kommentaren.

Publisert

Tenk om Kongsberggruppen skulle ha regien når elevene skal diskutere våpenindustri og krig, eller la brennevinsprodusentene styre en alkoholdebatt. Vi kan ikke lenger tillate at oljelobbyen driver propaganda i norske skoler.

Denne uka kan vi lese i E24 at oljebransjen i flere år har reist rundt til landets skoler og universiteter «for å engasjere unge i en faktabasert samfunnsdebatt». Samtalene ble brukt til å utvikle en målrettet kommunikasjonsstrategi for å påvirke unges holdninger til olje og gass.

Prosjektet kaller seg «Den Nye Oljen» og er finansiert av bransjeorganisasjonen Norsk Olje og Gass. Prosjektrapporten fra 2017 er skremmende lesning. Her kommer det fram at formålet med besøkene var å utvikle knep og argumentasjon for å «få unge til å heie på olje- og gassbransjen».

Ifølge rapporten bør oljebransjen for eksempel formidle at de «holder verden oppe, inntil vi sammen klarer å få fornybart på beina». Det anbefales også å ta hensyn til at unge i dag «i større grad styres av drømmer og ambisjoner, enn rene fakta».

Det er flere ting som er problematisk ved at Norsk Olje og Gass reiser rundt på skolebesøk og driver med egenreklame.

Dersom formålet ikke var kjent, har norske ungdommer i praksis blitt brukt som en ufrivillig fokusgruppe for oljebransjens markedsføringsarbeid.

For det første er det uhørt at en kommersiell aktør får adgang til å påvirke elever og studenter inne i klasserommet. Både ungdommer, foreldre og samfunnet skal være trygge på at undervisningen er uavhengig og fri for næringsinteresser.

For det andre er det uklart om elevene var kjent med formålet med besøkene, som var å utvikle en strategi for å påvirke unges syn på olje og gass. Dersom formålet ikke var kjent, har norske ungdommer i praksis blitt brukt som en ufrivillig fokusgruppe for oljebransjens markedsføringsarbeid. Det er i så fall et grovt overtramp.

Det er uakseptabelt at oljenæringens egen bransjeorganisasjon får legge premissene når elevene skal diskutere olje og klimaendringer.

For det tredje er det uakseptabelt at oljenæringens egen bransjeorganisasjon får legge premissene når elevene skal diskutere olje og klimaendringer.

Norsk Olje og Gass forsøker å framstille seg som en nøytral aktør i samfunnsdebatten, som bare er her for å nyansere og bidra med fakta. Sannheten er at ingen har sterkere interesser i å påvirke oljedebatten enn Norsk Olje og Gass. Påstandene de har fått framstille som fakta i norske klasserom, er bare de klassiske politiske argumentene for å fortsette å pumpe opp olje på tross av klimaendringene.

Det blir som å la Kongsberggruppen ha regien når elevene skal diskutere våpenindustri og krig, eller la brennevinsprodusentene styre en alkoholdebatt.

Det blir som å la Kongsberggruppen ha regien når elevene skal diskutere våpenindustri og krig, eller la brennevinsprodusentene styre en alkoholdebatt.

Det er ikke første gang oljebransjen forsøker å selge seg inn i skoleundervisningen. I vinter arrangerte Norsk Olje og Gass en konferanse for lærerstudenter og lærere i Stavanger, med hensikten å «forbedre klimadebatten». De har dessuten over lengre tid sponset en utstilling på Teknisk Museum i Oslo, der klimakonsekvensene av fossil energi underspilles kraftig. Det var neppe tilfeldig at oljebransjen valgte seg akkurat Teknisk Museum – hovedvekten av de besøkende er barn og unge, og museet utarbeider undervisningsmateriell for flere hundre tusen elever.

For en kontroversiell næring som er avhengig av folkelig og politisk støtte for å overleve, er det klart at det er lurt å legge inn aksjer hos de unge.

Ingen næringsinteresse er sterkere til stede i skolen enn oljebransjen. For en kontroversiell næring som er avhengig av folkelig og politisk støtte for å overleve, er det klart at det er lurt å legge inn aksjer hos de unge. Desto viktigere er det at skoler og universiteter er vanntette for denne typen propaganda. Opplæringsloven slår fast at elever beskyttes mot reklame som i stor grad kan endre holdninger og verdier. Det er nettopp det oljebransjen ønsker å gjøre.

Dersom oljeselskapene vil tekkes de unge, bør de ta tak i investeringsporteføljene sine, ikke reklamene. Oljebransjen sliter med oppslutningen fordi de er direkte ansvarlige for den eskalerende klimakrisa vi står i. Debattene om olje og klima bør absolutt tas i norske klasserom, men på trygg avstand fra lobbyistene.

Hulda Holtvedt sitter i sentralstyret i Grønn Ungdom og er nasjonal talsperson

Powered by Labrador CMS