
Så mye må CO2-avgiften stige hvert år frem til 2030
Den nye klimaplanen forutsetter en kostnad på 2000 kroner per tonn med CO2-utslipp i 2030.
Fredag i forrige uke la regjeringen frem klimaplanen for 2021 til 2030. Der kom det frem at kostnadene for å slippe ut ett tonn med CO2 skal økes gradvis opp til omtrent 2000 kroner per tonn i 2030. Dette er de totale kostnadene for kjøp av klimakvoter i det europeiske markedet kombinert med den norske CO2-avgiften.
I en gjennomgang enerWE satte opp har denne samlede kostnaden økt fra totalt 380,10 kroner per tonn i 2014 til 802,35 kroner i fjor.
Dette gir en gjennomsnittlig kostnadsøkning på 12,3 prosent i året. Det er markant høyere enn de fem prosentene som regjeringen tidligere har sagt at CO2-avgiften skal økes hvert år.
Samtidig er det ikke så enkelt. Fra 2014 til 2020 økte CO2-avgiften i snitt med 8,8 prosent i året. Det at den totale kostnadsøkningen var markant høyere skyldes et prishopp på klimakvoter i 2018. Da steg prisen på klimakvoter kraftig i løpet av ett enkeltår etter å ha ligget i dvale over flere år. Etter det har prisen svingt noe, men i snitt har den holdt seg relativt stabil på rundt 250 kroner per tonn.
Klimakvotene selges i et marked og er derfor avhengig av tilbud og etterspørsel. Samtidig har EU laget et regelverk som skal sikre en viss stabilisering slik at prisen ikke skal skyte uforholdsmessig høyt i været eller falle gjennom i løpet av kort tid. Målet med markedet er at det skal bli gradvis dyrere å kjøpe klimakvoter slik at insentivene for å kutte utslipp blir gradvis sterkere.
Selv om det er vanskelig å spå fremtidige priser i et marked, er det fullt mulig å se på noen enkle baner for prisutviklingen. I tabellen nedenfor har vi satt opp den samlede kostnaden for klimakvoter og CO2-avgift ved en årlig samlet vekst på henholdsvis 5, 10 og 15 prosent. Da ser vi at det holder med en årlig prisvekst på 10 prosent for å nå målet om en samlet kostnad på 2000 kroner per tonn med CO2-utslipp i 2020.
Årlig samlet kostnadsvekst
År | 5% | 10% | 15% |
2020 | kr 802,35 | kr 802,35 | kr 802,35 |
2021 | kr 842,47 | kr 882,59 | kr 922,70 |
2022 | kr 884,59 | kr 970,85 | kr 1 061,11 |
2023 | kr 928,82 | kr 1 067,93 | kr 1 220,28 |
2024 | kr 975,26 | kr 1 174,72 | kr 1 403,32 |
2025 | kr 1 024,03 | kr 1 292,20 | kr 1 613,82 |
2026 | kr 1 075,23 | kr 1 421,42 | kr 1 855,89 |
2027 | kr 1 128,99 | kr 1 563,56 | kr 2 134,27 |
2028 | kr 1 185,44 | kr 1 719,91 | kr 2 454,41 |
2029 | kr 1 244,71 | kr 1 891,90 | kr 2 822,58 |
2030 | kr 1 306,95 | kr 2 081,09 | kr 3 245,96 |
Hvis vi legger banen med 10 prosent årlig vekst til grunn, så må den norske CO2-avgiften opp på like under 1400 kroner per tonn i 2030.
Norsk CO2-avgift
År | CO2-avgift |
2020 | kr 544,00 |
2021 | kr 591,00 |
2022 | kr 650,10 |
2023 | kr 715,11 |
2024 | kr 786,62 |
2025 | kr 865,28 |
2026 | kr 951,81 |
2027 | kr 1 046,99 |
2028 | kr 1 151,69 |
2029 | kr 1 266,86 |
2030 | kr 1 393,55 |