Thor Egil Braadland har laget brettspillet Offshore. Foto: Hilde Nyman, enerWE
Thor Egil Braadland har laget brettspillet Offshore. Foto: Hilde Nyman, enerWE

- Her kan du åpne i Lofoten og Vesterålen, for de som har en drøm om det

Thor Egil Braadland har brukt 14 år på laget spillet «Offshore» om oljebransjen.

Publisert   Sist oppdatert

Om noen uker blir det mulig å kjøpe det rykende ferske spillet «Offshore», og spillutvikler Thor Egil Braadland legger ikke skjul på at han er veldig spent. I hele 14 år har han jobbet med spillet, forteller han til enerWE.

Offshore er et brettspill om oljebransjen på norsk sokkel. Foto: Aporta Games
Offshore er et brettspill om oljebransjen på norsk sokkel. Foto: Aporta Games

- Den store belønningen blir å holde den plastkledde boksen i hånda, som jeg har drømt om i så mange år, sier han.

Til daglig jobber Braadland som seniorrådgiver på politikk i NAF, men interessen for brettspill er nok noe større hos ham enn hos den jevne nordmann - med over 500 brettspill i hjemmet.

- Det er to hovedgrunner til at jeg kom på ideen om et spill om oljebransjen. Den første er at jeg er veldig opptatt av brettspill. Den andre er at jeg har fulgt norsk oljevirksomhet nokså tett fra jeg studerte på universitetet og helt frem til nå, og tenkte at «dette går det an å lage et spill om», sier han.

Den faglige bakgrunnen har han fra fagforeningen Tekna, 12 år som ansatt i Sosialistisk Venstreparti (SV) på Stortinget - og han har også skrevet hovedoppgave i samfunnsgeografi - om nettopp oljebransjen og hvor veien går når feltene blir mindre og bransjen går nordover hvor de klimatiske forholdene blir tøffere.

- Det har vært laget noen få oljespill tidligere, men de har aldri vært strategiske, men mer monopolaktige der man kaster terning. Da blir det jo slik at enten treffer du eller så treffer du ikke. Her er det alliansebygging og ingen terninger - så man må vurdere og tenke selv hele tiden, sier han.

Startet med et kart

Selv om det har vært mange justeringer underveis har tre underliggende ideer ligget fast hele tiden:

  • Brettet skulle være et kart over Nordsjøen, Norskehavet og Barentshavet.
  • Kjent petroleumsteknikk, som Condeep, nordsjødykkere, #D-seismikk, horisontalboring og gassinjeksjon skulle være motoren i spillet.
  • Hver spiller er et oljeselskap som skaffer seg teknologier for å kunne åpne felt, og både konkurrerer og samarbeider med de andre spillerne.

For fire år siden følte han at konseptet var modent til å tas videre, og Braadland startet jakten på en utgiver. Da hadde han fått laget en pilotutgave, med brikker laget på 3D printer - bestilt fra Tyskland - og spillet hadde et oppdatert kart med store felt som Sverdrup, Statfjord, Troll, Ekofisk og Castberg og gasskraftverkene i Emden og på Mongstad.

- Her kan du åpne i Lofoten og Vesterålen, for de som har en drøm om det. Det synes jeg er et morsomt poeng. Jeg snakket med WWF-sjefen Bård Vegard Solhjell og han reiser rundt og sier at «Det er bare ett sted du kan åpne Lofoten og Vesterålen i Norge nå, og det er i brettspillet Offshore», ler han.

Det er bare ett sted du kan åpne Lofoten og Vesterålen i Norge nå, og det er i brettspillet Offshore

Bård Vegard Solhjell

Jakten på et forlag som var villig til å produsere og selge spillet, viste seg vanskeligere enn først forventet. I praksis er det ingen norske forlag som gir ut spill, men de importerer og oversetter spill fra utlandet. Likevel viste en samtale med Vennerød Forlag seg fruktbar, fordi den resulterte i et samarbeid med en konsulent for dem, som igjen står bak det norske spillforlaget Aporta Games.

Blant gevinstene han fikk gjennom å knytte seg til et forlag, har vært at reglene ble mer strømlinjeformet.

- Det har vært et fruktbart samarbeid. De vil gjøre det enklere, jeg vil gjøre det mest mulig realistisk. Så har vi landet på et kompromiss som ser ut til å slå veldig godt an. Vi har 350 forhåndssolgte spill i Norge, og spillet har blitt en snakkis, så dette ser ut til å treffe bra, sier han.

- Vi har endt opp med et spill som passer for folk flest. Det skal ikke være så stor forskjell i vanskelighetsgrad mellom dette spillet her og for eksempel «Ticket to ride». Jeg vil si at dette spillet er «Ticket to ride pluss» - litt vanskeligere, men ikke mye. Man kan ikke lage et spill der man spiller seg gjennom norsk oljehistorie, for da blir det Ludo, man bare går en vei som er forhåndsbestemt. Og slik skal det ikke være. Man må ta reelle avgjørelser som påvirker spillets utfall, og det skjønner til og med jeg, sier han.

Er ikke et politisk spill

Han avviser at «Offshore» er tenkt som et spill som skal legge til rette for etisk debatt rundt oljebransjen.

- Nei, det er ikke et politisk spill, det er et spill om teknologiens rolle. At du kan åpne oljefelt i Lofoten og Vesterålen er en gimmick fordi jeg synes det er morsomt. Jeg har sett at noen folk har reagert på det ikke er de mest klimavennlige som vinner. Dette ikke er politisk korrekt spill, men et spill hvor du er et oljeselskap - og skal prøve å få mest mulig poeng for å åpne felt på norsk sokkel og i Barentshavet.

Offshore er et spill om teknologi og bygging av plattformer. Foto: Aporta Games
Offshore er et spill om teknologi og bygging av plattformer. Foto: Aporta Games

Han regner likevel med at det kan komme noen reaksjoner.

- Noen kommer kanskje til å reagere på at det er et spill med et tema som kanskje ikke er så «in i tiden». Det ligger ikke noen skjult politisk budskap her, heller en begeistring og beundring for det som den industrien har stått for. Spillet er laget som en honnør til de menneskene og teknologiske bragdene som norsk sokkel har vært. Det er jeg helt oppriktig på.

- Så det er ikke et «heia oljebransjen»-spill?

Det er ikke et «heia oljebransjen»-spill, men det er heller ikke et «heia klima-spill»

Thor Egil Braadland

- Det er ikke et «heia oljebransjen»-spill, men det er heller ikke et «heia klima-spill». Det er et spill om teknologi og bygging av plattformer - på en måte som får frem hvor viktig teknologiutvikling har vært - både for å kunne åpne store felt, men og for å kunne gjøre store funn man ellers ikke ville kunne gjort, sier han.

- Dette er ikke et plussprosjekt

Til enerWE forteller Braadland om et prosjekt først og fremst drevet av entusiasme og engasjement mer enn forventninger om å bli spill-millionær.

- Kommer du til å bli rik på dette spillet?

Det er så lite penger i dette, at du aner ikke

Thor Egil Braadland

- Det er så lite penger i dette, at du aner ikke. Dette er for fame and glory. Det kommer til å komme noen penger inn, men med tanke på hvor mange penger som har gått ut de siste 14 årene. Det er ikke et plussprosjekt.…., sier han tørt, og nevner 3D-brikker til flere tusen kroner, pizza og øl og tid gått med til testing og spilling.

Forrige helg var det blant annet duket for en stor brettspillmesse i Essen i Tyskland - og her ble spillet for første gang vist frem. Men kun forlaget var til stede - ikke Braadland.

- Jeg har ikke råd. Så der har du hvor mye penger det er i brettspill, ler han.

Spillet er forsøkt solgt til ulike oljeselskap, petroleumsinstituttet, oljemuseet og oljedirektoratet - men interessen har foreløpig vært overraskende laber, kan Braadland fortelle.

- Det skyldes kanskje at de ikke helt har sett for seg hvor bra produktet ble til slutt, sier Braadland.

Men interessen kan synes å være større utenfor Norges grenser.

- Vi solgte akkurat 200 spill til Japan, sier han fornøyd.

Mot slutten av november vil spillet bli solgt på Norli Eldorado, enkelte utvalgte butikker, samt på nett.