Drammen  20190102.Drammen havn er norges største bilhavn. I 2018 tok havna i mot rundt 110 000 biler. Det er 70 prosent av alle biler som kommer til landet. På slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene tror andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 og salget av dieselbiler vil falle dramatisk. Her en Tesla Model X.Emneord: Varebil, biler, diesel, elbil, bilimport, Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix
Drammen 20190102.Drammen havn er norges største bilhavn. I 2018 tok havna i mot rundt 110 000 biler. Det er 70 prosent av alle biler som kommer til landet. På slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene tror andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 og salget av dieselbiler vil falle dramatisk. Her en Tesla Model X.Emneord: Varebil, biler, diesel, elbil, bilimport, Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Bompengefritak ikke like viktig for elbilsjåfører

— Jeg tror mange tenker «Jeg vil kjøre elbil uansett».

Publisert

Antallet elbilsjåfører som svarer at gratis bompassering er blant de tre viktigste elbilfordelene, har sunket, viser en undersøkelse.

Rundt halvparten av 16.000 elbileiere i Elbilforeningen at gratis bompassering er blant de tre viktigste fordelene, viser foreningens ferske undersøkelse.

Andelen som ikke ville kjøpt elbil dersom fordelen forsvant, har sunket fra 41,5 prosent i 2017 til 26,6 prosent i år, skriver Dagens Næringsliv.

– For dem som allerede har elbil, går tallene litt ned, og det tror jeg handler om at vi har fått elbiler som er blitt bedre. Jeg tror mange tenker «Jeg vil kjøre elbil uansett», men det selges fremdeles mest biler som ikke er elektriske, så det er veldig viktig at vi får de som kjøper bensin- og dieselbiler med oss, sier generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen.

Hittil har elbiler hatt gratis bompassering her til lands. I Bergen må elbilene nå betale bompenger, og det samme gjelder i Oslo fra 1. juni.

(©NTB)