Til venstre artikkelen slik den er presentert på BKKs hjemmeside og Rune Indrøy, konserndirektør for kommunikasjon i BKK (til h).
Til venstre artikkelen slik den er presentert på BKKs hjemmeside og Rune Indrøy, konserndirektør for kommunikasjon i BKK (til h).

- Vi synes historien er god, den gir et innblikk i hverdagen til en kraftverksoperatør i korona-tid

Fikk kritikk av presseeksperter etter at pressemelding kom på trykk i lokalavis uten det kritikerne mener er tilstrekkelig merking.

Publisert Sist oppdatert

Nettavisen Medier24 publiserte denne uken en sak om at vestlandets kraftgigant BKK fikk en pressemelding på trykk i lokalavisa Avisa Nordhordland - uten at denne ble merket som pressemelding. Men BKK sto som avsender/forfatter og det fremgikk også av faktaboks i saken at det var kraftkonsernet som selv hadde skrevet saken. Tittelen på saken var «Steinar er einsam på vakt for å sikra at kraftverket produserer straum kvar dag».

Til Medier24 er tidligere VG-redaktør og mediekritiker, Bernt Olufsen kritisk til saken og viser til Vær Varsom-plakatens punkt 2,7: «Unngå ukritisk videreformidling av PR-stoff».

- Når redaktører velger å publisere artikler fra tjenesteleverandører om deres ansatte og tjenester, utøves det et tvilsomt skjønn når det gjelder hensynet til å beskytte mediets integritet og troverdighet, sier Olufsen til Medier24.

BKK: - Saken har relevans

Når enerWE spør BKK om hvordan denne situasjonen oppsto, forteller BKKs konserndirektør for kommunikasjon, Rune Indrøy;

På samme måte som når vi sender ut en pressemelding til utvalgte medium, så må det være opp til media om de ønsker å bruke en slik sak eller ikke.

Rune Indrøy

- Vi synes historien er god, den gir et innblikk i hverdagen til en kraftverksoperatør i korona-tid. Saken ble derfor tilbudt denne lokalavisen, fordi vi tenker at den har relevans for avisens lesere. På samme måte som når vi sender ut en pressemelding til utvalgte medium, så må det være opp til media om de ønsker å bruke en slik sak eller ikke. Det er ikke en vurdering som vi legger oss opp i, sier han til enerWE.

Indrøy forteller at det ligger praktiske hensyn til grunn for at artikkelen ble sendt avisen - blant annet fordi media på grunn av korona-pandemien ikke slipper til i kraftverk.

Vi har spilt med helt åpne kort og vært tydelige på at dette er en sak som først ble laget til våre egne kanaler.

Rune Indrøy

- Vi har spilt med helt åpne kort og vært tydelige på at dette er en sak som først ble laget til våre egne kanaler. Det har vi også vært helt tydelige på i vår kontakt med den aktuelle avisen. For øvrig er det ikke mulig å slippe til journalister og media i kraftverkene våre slik som korona-restriksjonene er nå. Dette var derfor en måte vi kunne formidle det vi synes er en interessant historie til et lokalt publikum.

- Forstår dere reaksjonene som har kommet?

- Vi tok dette grepet fordi vi tenkte at historien var interessant for denne avisens lesere. Vi registrerer reaksjonene, men tenker at det må være opp til media å begrunne de valgene som de gjør. Vi har spilt med åpne kort, og det er det viktigste for oss, avslutter Indrøy.

Den redaksjonelle begrunnelsen har redaktøren i Avisa Nordhordland gitt.

– Vi vil ikke at leserne våre skal oppleve at vi setter noe ukritisk på trykk og ikke stiller de kritiske spørsmålene. Her har vi vurdert reportasjen isolert og mener den kan gå på trykk. Vi har ingen intensjon om å føre noen bak lyset, sier Trond Roger Nydal, redaktør i Avisa Nordhordland til Medier24.