Staten taper nesten 40 øre kilometeren på elbiler

Publisert

enerWE har i en serie artikler sett på det grønne skiftet og hva slags økonomiske konsekvenser det får. På den ene siden er ikke verden bærekraftig hvis vi fortsetter å forurense som nå, men på den andre siden er ikke Norge økonomisk bærekraftig hvis vi kun tenker miljøvern og kutter ned i forurensende produksjon så fort som mulig.

Hvis Norge skal klare å gjennomføre det grønne skiftet i praksis er det derfor en forutsetning at vi også klarer å håndtere overgangen fra våre superlukrative oljeinntekter til å hente ut tilsvarende beløp fra andre inntektskilder. Alternativt må vi forberede oss på å kutte kraftig i statsbudsjettet om noen år. For å gjøre dette er det en forutsetning at vi og politikerne våre skjønner hva det innebærer når det innføres nye avgifter og utgifter.

I den forbindelse har enerWE sett litt på avgiftsnivået på henholdsvis bensin og strøm for å få et innblikk i hva det faktisk betyr å flytte bilparken over fra fossilt brennstoff til elektrisitet.

Bensinprisen har nå en listepris på ca. 15 kroner literen. Av disse 15 kronene utgjør avgifter totalt 8,96 kroner:

  • Bensin: kr 6,04
  • Veibruksavgift: kr 4,99
  • CO2-avgift: kr 0,97
  • Mva: kr 3,00
  • Hvis vi antar at en moderne bensinbil er litt bensingjerrig, kan vi regne med at den bruker 0,5 liter på milen. Det tilsvarer 75 øre pr. kilometer. Av dette utgjør ca 45 øre avgifter.

    Elbiler bruker vanlig strøm, og selv om de kan lades på forskjellige måter til forskjellige priser, tar vi i dette eksempelet utgangspunkt i vanlige strømpriser. Ifølge tall fra SSB som enerWE tidligere har rapportert, lå strømprisen totalt på 90,5 øre pr. kWh i årets tredje kvartal. Av dette fordeler kostnadene seg slik: