Staten taper nesten 40 øre kilometeren på elbiler

Publisert

enerWE har i en serie artikler sett på det grønne skiftet og hva slags økonomiske konsekvenser det får. På den ene siden er ikke verden bærekraftig hvis vi fortsetter å forurense som nå, men på den andre siden er ikke Norge økonomisk bærekraftig hvis vi kun tenker miljøvern og kutter ned i forurensende produksjon så fort som mulig.

Hvis Norge skal klare å gjennomføre det grønne skiftet i praksis er det derfor en forutsetning at vi også klarer å håndtere overgangen fra våre superlukrative oljeinntekter til å hente ut tilsvarende beløp fra andre inntektskilder. Alternativt må vi forberede oss på å kutte kraftig i statsbudsjettet om noen år. For å gjøre dette er det en forutsetning at vi og politikerne våre skjønner hva det innebærer når det innføres nye avgifter og utgifter.

I den forbindelse har enerWE sett litt på avgiftsnivået på henholdsvis bensin og strøm for å få et innblikk i hva det faktisk betyr å flytte bilparken over fra fossilt brennstoff til elektrisitet.

Bensinprisen har nå en listepris på ca. 15 kroner literen. Av disse 15 kronene utgjør avgifter totalt 8,96 kroner: