Bilde av Skjelbred og Olsen
Arrangement, TEAM Nordmarka TEAM Nordmarka AS Foto: enerWE

Få uker til ONS

Er du rede?

I 2012 hadde vi 60 000 besøkende fra over 100 land, fortalte ONS-general Leif Johan Sevland til enerWE.no tidligere i år.

Vi håper selvsagt at enda flere kommer i år. Jubileet skal markeres først og fremst ved at vi skal lage det beste ONS noensinne!

Workshop

Det er kun få uker igjen til det braker løs i Stavanger. Tidligere i år samlet enerWE.no og TEAM Nordmarka AS oljebransjen til felles workshop på Energy Communication Conference. Tema for workshopen var forberedelser til ONS. Workshopen ble ledet av Trond Albert Skjelbred og Roger Holthe Olsen fra NOR PR.

Bransjens oppsummering

Punktene under gir en oppsummering av det konferansedeltakerne mente var viktig i forbindelse med forberedelsene til ONS.

  • Jobb for å få deler av toppledelsen til å stille på standen.
  • Prøv å påvirke programmet i god tid.
  • Definer målet for deltakelsen.
  • Husk å coache de som skal være på stand: hvordan skal de oppføre seg?
  • Konsentrer dere om ett eller i det minste få budskap på standen.
  • Selv om du representerer en mindre bedrift kan målet være beste stand.
  • Sørg for god en god icebreaker og at du får en stemning på standen som er i tråd med bedriftenes verdier og kjerneområder.
  • Tenk på hva som er kundens og den besøkendes behov. Hvorfor skal de besøke standen din?
  • Book møter i forkant og sørg for riktig bemanning på standen.

Hva er målet for ONS?

Det er viktig å sette opp mål for ONS. Her er noen punkter som NOR PR anbefalte konferansedeltakerne å definere:

  • Hvem skal vi møte, hva vil vi oppnå og hva skal vi snakke om?
  • Hvordan skal vi nå frem med budskapet til rett målgruppe?
  • Skal vi kun pleie eksisterende samarbeidspartnere eller også skaffe nye?
  • Hvor mange leads skal vi skaffe?
  • Skal vi bruke ONS som rekrutteringsarena?
  • Planlegging av dagene

NOR PR anbefalte konferansedeltakerne å planlegge dagene i god tid før ONS.

  • Hvordan skal vi utnytte dagene best mulig?
  • Kartlegge hvem som kommer på ONS og hvem vi ønsker å treffe
  • Booke møter og lage en tidsplan
  • Bosituasjon, bespisning og møtefasiliteter
  • Markedsføring

I forkant av ONS er det viktig å markedsføre seg slik at målgruppen tar turen innom utstillerstanden. Her er noen av sjekkpunktene som konferansedeltakerne fikk fra NOR PR.

  • Hvordan skal vi informere ulike aktører om at vi skal på messen? (mailsignatur, nyhetsbrev, annonser, etc.)
  • I hvilke kanaler skal vi være tilstede? (nettside, Sosiale medier, program/trykksaker, etc.)
  • PR/media
  • Ønsker vi å benytte messen som arena for å spre en nyhet?
  • Ønsker vi redaksjonell omtale under ONS? Hvordan skal dette oppnås?
  • Skal vi samarbeide med kunder eller andre i forbindelse med deltagelsen?

I tillegg anbefalte NOR PR konferansedeltakerne å tenke gjennom følgende tre punkter:

  • Skal vi ha foredrag/workshops i forbindelse med ONS?
  • Har vi budskap som kan være relevant for deltagerne?
  • Hvordan kan vi utnytte den faglige arenaen ONS?

Klikk her for flere artikler og videointervjuer om ONS.

Denne artikkelen er skrevet av TEAM Nordmarka AS som er kunde av enerWE AS

TEAM Nordmarka AS

TEAM Nordmarka AS er en profesjonell konferanseaktør. I 2015 arrangerer TEAM Nordmarka AS blant annet følgende konferanser: Se teamnordmarka.no eller facebook.com/teamnordmarka for ytterligere informasjon.