Er det greit med kroppsmaling av kvinner på utstillerstands?

Kommentar av Chul Christian Aamodt, Utviklingsdirektør, enerWE

Siden 2002 har jeg deltatt på Offshore Northern Seas (ONS), som arrangeres i Stavanger hvert andre år. Jeg har deltatt enten som utstiller, eller som journalist.

I 2016 var det mer enn 65.000 besøkende på ONS, og mer enn 1.200 utstillere fra 40 ulike land.

Det er et fantastisk arrangement som løfter frem banebrytende teknologi.

Men…jeg synes det er underlig å observere kroppsmaling på lettkledde kvinner på utstillerstands på ONS (se bilde fra ONS øverst i artikkelen). Spesielt sett i lys av utstillerstandene egentlig promoterer skipsverft og oljeselskaper.

I juni 2017 skrev jeg kommentaren «Kjære markedsdirektør» i forbindelse med at Rog Ship Repair hadde leiet inn to kvinnelige modeller som hadde tettsittende drakter med selskapets internettadresse på rompa. De to kvinnene gikk frem og tilbake og vrikket på rompa på Nor-Shipping. I løpet av en helg fikk denne kommentaren over 100.000 unike visninger på enerWE.no, og den er nå lest av mer enn 120.000 unike lesere.

Rog Ship Repair hadde leiet inn to kvinnelige modeller som hadde tettsittende drakter med selskapets internettadresse på rompa.

Vil vi også møte kroppsmaling på ONS 2018, eller vil MeToo-kampanjen ha satt et punktum for denne type markedsføring i olje- og energibransjen?

Jeg tror ikke det. Verden har forandret seg dramatisk på dette området siden i fjor, og jeg mener det er til det bedre.

Det betyr ikke at alt er fryd og gammen nå. Vi snakker om konservative bransjer som fortsatt er mannsdominerte. MeToo har røsket opp i mye, men det er nok mye som gjenstår.

Så la oss krysse fingre for at det ikke blir aktuelt å skrive et nytt åpent brev i forbindelse med ONS 2018.

La oss heller løfte frem alt det flotte som skjer i olje- og energibransjen!

Det er nok å ta av!