Veidekke
Arrangement, ECC Kristine Kotte-Eriksen Foto: enerWE

– Det er ikke mange år siden byggebransjen fikk en bratt nedtur

Fra Aker Solutions og Statkraft til Veidekke – kommunikasjon i konjunkturutsatte bransjer.

Grete Ingeborg Nykkelmo og Hege Schøyen Dillner jobber begge i ledende stillinger i Veidekke. Grete som kommunikasjonsdirektør, Hege som konserndirektør HR, HMS, kommunikasjon, miljø og juridisk. Hege har bakgrunn fra oljebransjen i Aker Solutions, og Grete har tidligere jobbet som markedsdirektør og informasjonsdirektør i Statkraft og Telenor.

enerWE Communication Conference skal de holde foredrag sammen, og dele av sine erfaringer.

– Hvordan er det å jobbe med kommunikasjon i en konjunkturutsatt bransje?

– Entreprenørbransjen er spennende å jobbe i og med – også når det gjelder kommunikasjon. Som du sier opplever vi konjunktursvingninger, og da må selvfølgelig også budskapet tilpasses i forhold til dette.

Tar inn lærlinger – også i tøffe tider

Samtidig påpeker de to at det alltid har vært og alltid vil bli behov for å bygge.

– For Veidekke som har aktivitet innen forskjellige områder, så ser vi ofte at når det er tøft innen ett område som for eksempel boligbygging, så kan det være mer aktivitet innen et område som samferdsel og bygging av infrastruktur. Derfor mener vi det er viktig å kommunisere og tenke offensivt, og for eksempel ta inn nye lærlinger og traineer, også i tøffe tider.

– Hvilke fellestrekk har olje- og energibransjen med entreprenørbransjen?

– Begge bransjer har høy andel av ingeniører og fagarbeidere. Det er større likhet mellom Aker Solutions/Kværner som også er innen «Construction», enn for eksempel Statoil som er oppdragsgiver/byggherre. Som entreprenør tjener vi kun penger når vi har de beste menneskene som leverer innovative og gode løsninger. Vi har ingen olje som pumpes opp i jevn strøm.

Alltid litt misunnelige på Statoil

Hege minnes tiden da hun var i Aker Solutions:

– Vi var alltid litt misunnelige på Statoil, for vi hadde en opplevelse av at kolleger i Statoil alltid hadde større budsjetter enn oss. Da gjaldt det for oss å være kreativ og utvikle gode konsepter.

Nå er oljeprisen langt lavere og oljebransjen ser ut til å være mer konjunkturutsatt enn entreprenørbransjen, ifølge damene.

– Men det er ikke mange år siden bygg og anlegg fikk en bratt nedtur. Vi må hele tiden være beredt på konjunkturendringer og å endre kursen. Det er viktig å jobbe forretningsorientert og understøtte virksomheten der den til enhver tid befinner seg. Akkurat nå er vi i vekst og vi ønsket 1400 nye medarbeidere velkommen til Veidekke i Skandinavia i 2015. 60 prosent gjennom organisk vekst og 40 prosent gjennom flere oppkjøp. Det er en annen situasjon enn oljenæringen er i akkurat nå.

Employer branding i Veidekke

Veidekke har den siste tiden jobbet strategisk med employer branding og strategi for sosiale medier.

– Hvilke utfordringer kommer med å legge en strategi for employer branding og sosiale medier? 

– Veidekke er et selskap med aktivitet og kunder helt fra masse markedet (boligkunder) til store statlige virksomheter (Statens vegvesen og Jernbaneverket) og med jobber som spenner fra boligvisning til byggegropa. Det gjør at våre aktiviteter innen employer branding også spenner vidt. Det som imidlertid er samlende for hele Veidekke er vår visjon, våre verdier og vår kultur, og det er dette som er grunnlaget for vårt budskap til nye medarbeidere.

50 prosent økning i antall søkere etter kampanje i sosiale medier

Når det gjelder sosiale medier, forteller damene at disse etter hvert har blitt de viktigste kanalene for å treffe flere av deres målgrupper.

– Dette gjelder både for rekruttering og for boligsalg. Vi har i løpet av det siste året kjørt flere kampanjer der sosiale medier har vært hovedkanalen, og erfaringene så langt er positive. Vi ser blant annet at antall søkere til vårt trainee-program har økt med 50 prosent i forhold til fjoråret etter at vi i høst kjørte en kampanje der sosiale medier var hovedkanalen.

Tar med seg erfaring fra Statkraft

Grete har bakgrunn fra blant annet Telenor og Statkraft, og mener at særlig erfaringene fra Statkraft kommer godt med i kommunikasjonsarbeidet i Veidekke.

– Hvilke fellestrekk har disse to selskapene?

– I Veidekke har vi medarbeidere som jobber fra kunder og marked via planlegging og prosjektering til bygging og produksjon – tilsvarende som i Statkraft. Vi har en felles kultur som er sterk på tvers av yrker og som bygger på verdigrunnlaget vårt. Der synes jeg mye er likt med det jeg opplevde i Statkraft.

Hege sitter i et utvalg oppnevnt av Kunnskapsdepartementet som skal gi innspill til fremtidens fagutdanning innen bygg/anlegg, elektro og industri.

– Kan du si noe om hva som kommer til å skje her fremover? 

– Jeg ble spurt av Kunnskapsdepartementet om å lede et utvalg som skulle se på arbeidslivets behov i fremtidens fagutdanning. I forrige uke overleverte jeg rapporten videre til direktorat, departement og de faglige rådene. De skal ta arbeidet videre.

Hege sa ja til å bidra fordi Veidekke er en av landets største lærlingebedrifter med over 200 lærlinger.

– Vi rekrutterer fra bunn og ansetter mange av våre nye og dyktige medarbeidere herfra, omtrent 50 prosent av våre 7000 fast ansatte er fagarbeidere – høy grad av egenproduksjon med andre ord. Utvalget representerte 106 fag og 60 prosent av alle lærekontrakter i Norge. Hovedutfordringer knytter seg blant annet til den raske teknologiske utviklingen og de rammevilkårene bedriftene har. I dette bildet ser utvalget den gode fagarbeideren som en viktig aktør, samtidig som et godt og profesjonelt samarbeid mellom skole og arbeidsliv er avgjørende.

VM-vinner på familietur

Mens Hege tilbringer påsken med familien i Frankrike for å nyte nyutsprugne Magnoliatrær, bærer det til fjells for Grete og hennes familie. Grete har tidligere vunnet VM-gull i både skiskyting og langrenn.

– Løper du fra familien på ski, eller er det hyggelige familieturer som gjelder i påsken?

– Hehe, nei nå må mor finne seg i å danne baktroppen med to unge spreke damer i front. Men skiturer blir det – fra hytta i min barndoms rike i Selbu og Sylane!

Stikkord: , , ,

Annonse
Ads banner