Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

33.000 kunder fikk utbetalt kompensasjon som følge av lange strømbrudd

RME antar at tre ganger så mange burde fått det.

Publisert Sist oppdatert

Reguleringsmyndigheten for energi i NVE (RME) har lagt frem den åttende utgaven av rapporten om nettselskapenes nøkkeltall.

Denne rapporten brukes som utgangspunkt for NVE's regulering av hvor mye nettselskapene får lov til å ta betalt i form av nettleie, en regulering som er nødvendig ettersom nettselskapene har monopol i sine markeder.

Nytt av året er at rapporten i tillegg til å være tilgjengelig som en nedlastbart PDF-fil, også er tilgjengelig i en delvis interaktiv nettutgave.

En titt på nøkkeltallene viser flere interessante opplysninger om nettselskapene og deres drift.

Det opplyses blant annet at det i løpet av 2018 ble utbetalt kompensasjon for langvarige strømbrudd til 33.000 kunder. De fikk tilsammen utbetalt 35,2 millioner kroner som kompensasjon for strømbrudd som varte i over 12 timer. Det utgjør et snitt på 1067 kroner per utbetaling.

Samtidig opplyser rapporten at den gjennomsnittlige utbetalingen for langvarige strømbrudd var 7,24 kroner per abonnement i det lokale distribusjonsnettet for perioden 2013-2018.

Det er altså utbetalingene fordelt på absolutt alle kunder - også de som ikke har opplevd langvarige strømbrudd. Dette nøkkeltallet sier dermed noe om omfanget av slike lange strømbrudd.

Samtidig er det verdt å merke seg at det er store mørketall knyttet til disse utbetalingene. Det er fordi det i dag ikke er en automatisk registrering av hvor mange som faktisk opplever slike langvarige strømbrudd.

- Vi antar at rundt en tredel av nettkunder som har krav på kompensasjon, fremmer krav om dette, uttalte direktør Ove Flataker i RME tidligere denne måneden.

Det sa han i forbindelse med at RME varsler at de endrer forskriftene som nettselskapene må forholde seg til. Det inkluderer blant annet et krav om at nettselskapene automatisk må utbetale kompensasjon til de som opplever strømbrudd som varer utover 12 timer.

Denne automatiseringen blir mulig som følge av smarte strømmålere (AMS) som automatisk vil registrere om en kunde får strøm eller ikke.

Nettselskapene får imidlertid litt tid på seg til å innføre det. Den nye forskriften legger opp til at nettselskapene må ha det på plass innen 1. januar 2021.

Her kan du lese mer om nettselskapenes nøkkeltall.