Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE
Foto: Chul Christian Aamodt, enerWE

- Hvis vi skal tenke litt stort på det må vi tenke at for hver krone vi klarer å forbedre driften med i Aker BP, så går 78 % tilbake til staten i skatt

- Aker BP er et av selskapene som har litt driv og som vil og tør der andre tviler.

Publisert   Sist oppdatert

Denne uken arrangeres konferansen energy:connected i regi av Subsea Valley. Her deltar blant annet Karl Johnny Hersvik, toppsjef i oljeselskapet Aker BP.

enerWE tok en prat med Hersvik ved inngangen av det som trolig blir en hektisk uke for mange i oljebransjen..

Aker BP er den nest største aktøren på norsk sokkel. Vi spurte Hersvik hva som skiller Aker BP fra Equinor og de andre aktørene?

- Aker BP er et av selskapene som har litt driv og som vil og tør der andre tviler. Et eksempel er vår satsning på digitalisering de siste årene, forteller toppsjefen til enerWE.

Hersvik forteller at de sitter på mye data fra leverandørene.

- Det første vi gjør er å tilgjengeliggjøre data på leverandørenes utstyr slik at de kan se hvordan utstyret deres faktisk gjør det i virkeligheten. Basert på denne kunnskapen så kan de bygge modeller som kan gjøre prediktivt vedlikehold og andre ting.

Så trekker han frem hvordan forretningsmodellene endres.

- Vi konstruerer kontraktsmodeller som gjør at vi kan kjøpe tjenester som service, eller på en form for performance eller smartkontrakt snarere enn slik vi gjør i dag, der vi kjøper utstyr samt en serviceavtale.

Vi spør toppsjefen om han med dette kan tvinge leverandørene over på at de leverer i tråd med akkurat slik Aker BP trenger å tjene pengene.

- Nei, vi ser på dette på en annen måte. Vi ser på dette som en mulighet for leverandørene å produsere bedre produkter, og å opprettholde inntjeningen ved at de leverer en service der våre insentiver er på linje med leverandørens insentiver.

Han forteller at formålet er at leverandørene lever og har det bra.

- Vi vil at de skal utvikle både tjenester og produkter. Vi er opptatt at de opplever oss som en god og viktig kunde.

Aker BP-sjefen er opptatt av standardisering.

- Det ville vært meningsløst å produktifisere og drive frem en måte å levere produkter på som ikke kan leveres inn til andre kunder. Vi ønsker at de tingene vi gjør kan forbedres i et økosystem.

Aker BP er opererør på 99 % av lisensene de er medeier i.

- I bunnen ligger den en strategi om industriell utvikling, og vi tror på at vi er gode til å operere. Så får andre være investorer der det er formålstjenlig.

Aker BP jobber etter LEAN-prinsippene, og Hersvik forteller at de har blitt inspirert fra alt fra Spotify og bilindustri stil sykehusdrift i Sverige.

Han avslutter med å dele en bekymring.

- Oljebransjen har generelt en idé om at data er viktig, og man hegner mer om data i oljebransjen enn i andre bransjer. Andre bransjer er flinkere til å samarbeide og dele data. Det er nok først og fremst drevet av at de har en marginbutikk. De skjønner at hvis de kan kutte marginer så kan hele økosystemet få bedre marginer.

Så understreker han at selv om oljeprisen nå er på vei opp, så er det viktig å dyrke marginene.

Hvis vi skal bidra til overgangen til et nytt og grønt samfunn, så er kanskje vårt hovedbidrag at vi skaper så høy proveny og så lite waste i verdikjeden som overhode mulig.

Karl Johnny Hersvik

- Hvis vi skal tenke litt stort på det må vi tenke at for hver krone vi klarer å forbedre driften med i Aker BP, så går 78 % tilbake til staten i skatt. Hvis vi skal bidra til overgangen til et nytt og grønt samfunn, så er kanskje vårt hovedbidrag at vi skaper så høy proveny og så lite waste i verdikjeden som overhode mulig.