Foto: Anders Lie Brenna, enerWE
Foto: Anders Lie Brenna, enerWE

Dette er Karl Johnny's sjekkliste for digitalisering

- Hvis teknologien er moden er veldig mye av potensialet allerede hentet ut.

Publisert   Sist oppdatert

På årets Ignite-konferanse som ble arrangert av Cognite på Fornebu utenfor Oslo onsdag og torsdag denne uken var det mye snakk om digitalisering, og en av de som holdt foredrag for industriens ledere var Aker BP-sjef Karl Johnny Hersvik.

Aker BP har utmerket seg som et veldig foroverlent oljeselskap når det gjelder digitalisering, og Hersvik fortalte hvordan han som så mange andre oppsøkte Silicon Valley for å bli inspirert. Der var det mye spennende, men ingenting som fremsto som passende for Aker BP.

Han fortalte at han derimot fikk en god sjekkliste på et senere møte som har vært grunnlaget for Aker BPs storslåtte satsing på digitalisering, og han delte den med tilhørerne:

1. High capital intensity

2. High earnings potential

3. Improvement potential

4. Low maturity of digital technologies

5. High Exit Costs

En slik liste er ikke selvforklarende, og flere av punktene trenger nok en forklaring.

- Digitalisering er virkelig vanskelig. Hvis du virkelig skal gjøre dette må prisen være høy, sier Hersvik.

Det er derfor det første punktet på sjekklisten går på at det må være dyrt. Det å digitalisere er mer enn å bare kjøpe inn noen programvareløsninger og noen PC-er. Det krever en omfattende endring av hvordan man jobber og også de man jobber sammen med. En slik tilnærming krever mye.

Det neste punktet er nok mer intuitivt. Når kostnadene for å digitalisere er høye, så bør naturlig nok også de økonomiske gevinstene være høye.

Dernest må det også ligge et reelt potensiale i digitaliseringen. Det er jo fort gjort å bare digitalisere for å digitalisere uten at det ikke egentlig gir noen effektiviseringsgevinst for selskapet totalt sett.

Det fjerde punktet går på teknologisk modenhet, og med tanke på investeringer i digitaliseringen er det faktisk en fordel at det er snakk om umodne teknologier.

- Hvis teknologien er moden er veldig mye av potensialet allerede hentet ut, sier Hersvik.

Det siste punktet går på at gevinstene ved å gjøre digitaliseringen må være så store at kostnadene ved å gå bort fra det blir for høye til at det er et alternativ.

Hersvik forteller at Aker BP har prøvd og feilet på veien, og at det er noe man må regne med i en omfattende digitaliseringsprosess.

- Digitalisering endrer også organisasjonene, og det er sannsynligvis den vanskeligste jobben, sier Hersvik.

Han påpeker at det er en jobb man også må gjøre sammen med andre, og at man derfor må finne partnere som man kan jobbe sammen med over lang tid.

- Digitalisering er vanskelig, det vil forandre din forretningsvirksomhet og du kan ikke gjøre det alene, sier Hersvik.