Aibel
Verft Aibel Foto: Øyvind Sætre/Aibel

Fra og med våren 2016 regner verftslederen med at det vil være fullt kjør på verftet

Om litt starter fabrikasjonen av modulene til boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet.

Om litt starter fabrikasjonen av modulene til boreplattformen på Johan Sverdrup-feltet. Aibels verft i Haugesund har allerede forberedt jobben i flere måneder.

I kjølvannet av kontraktstildelingen av Johan Sverdrup-feltets boreplattform, har Aibels verft i Haugesund hatt en full gjennomgang av alle avdelinger og arbeidsprosesser. Risikoer, fasiliteter og kompetanse har vært under lupen – alt for å oppnå best mulig leveringsdyktighet.

– Det er viktig å være åpen for nye muligheter. Det er alltid noe vi kan gjøre bedre, smiler Tom Falkeid, leder for Haugesund verft.

Ny teknologi

Gjennomgangen har medført en rekke forbedringer. I Haugesund kan Tom Falkeid kan vise fram et verft med topp moderne utstyr. I den store sammenstillingshallen Nordsjøhallen, hvor borestøttemodulen skal vokse fram, er traverskranene under full oppgradering med betydelig større løftekapasitet. I Skipsbyggerhallen, hvor stålprofiler blir satt sammen til større byggeklosser, er det skiftet ut en traverskrane med en helt ny krane med løftekapasitet på 50 tonn.

Verftet har også investert i flere nye sveisemaskiner og en ny, toppmoderne sveiseautomat (K-Tig). Disse gjør arbeidet mer automatisert og bidrar til at den enkelte operatør kan jobbe mer effektivt.

– Disse investeringene gir også en positiv HMS-effekten i form av bedre ergonomi og mindre eksponering for sveiserøyk. Det blir færre statiske arbeidsstillinger over lengre tid og mer variasjon. Effektivisering og HMS går som «hånd i hanske» sier Falkeid fornøyd.

Mer effektivt

Verftet har også kjøpt inn en helautomatisk sag for rør. Det betyr at tungt, manuelt arbeid er erstattet av noen tastetrykk. Nye spesialtilpassede systembord for rørleggere gjør også arbeidet mer effektivt: I stedet for store arbeidsbord som gjerne ble delt av to og to medarbeidere, har alle nå i større grad hvert sitt bord, plassert på en måte som gjør det enkelt å hjelpe hverandre.

– Dette er bare noen eksempler på utstyr vi har montert den siste tiden, som alle er viktige forbedringer for verftet. Skal vi jobbe mest mulig sikkert og effektivt, må vi følge med på teknologiutviklingen. Samtidig er vi opptatt av å utfordre metoder og standarder dersom vi ser at arbeidet kan utføres på en mer hensiktsmessig måte, sier Falkeid.

Ledelsen har hatt et godt samarbeid med fagforeningene i forbindelse med effektiviseringsarbeidet. Nestleder for Fellesforbundets bedriftsklubb i Aibel, Trond Skree, er fornøyd med endringene.

– Jeg synes spesielt at forbedringsarbeidet som er gjort innenfor stålproduksjon er bra. Dette gjør Aibel mer konkurransedyktig sier Skree.

Mye på gang

Starten for borestøttemodulen er satt til februar 2016. Etter en litt rolig høst i kjølvannet av gigantprosjektet DolWin beta, ser staben fram til en ny aktivitetstopp.

– Johan Sverdrup boreplattform er bare ett av prosjektene vi har på gang. Også Ivar Aasen hook-up, Maria tie-in til Vette og rammekontraktene vil kreve sine ressurser. I tillegg får vi besøk av produksjonsskipet Glen Lyon, som skal gjennomgå noen siste forberedende aktiviteter før den settes i produksjon, forteller Tom Falkeid.

Fra og med våren/sommeren 2016 regner verftslederen med at det vil være fullt kjør på verftet.

– Derfra kommer vi til å ha et høyt aktivitetsnivå til godt uti 2017, sier han.

Ved siden av å installere ny teknologi, har Haugesundsverftet utviklet nye HMS-kurs og lansert ti absolutte sikkerhetsregler. Nå er de klare for den store kjempen.

– Jeg har et sterkt team i ryggen, med mye kompetanse og erfaring fra en rekke prosjekter. Nå skal vi planlegge arbeidet vårt godt og jobbe sammen som ett team. Et godt samarbeid mellom alle involverte parter – det blir nøkkelen til suksess, sier Tom Falkeid.

Artikkelen er tidligere publisert på Aibel.com

Stikkord: , ,