hpnhansen-bilde-farger
Sosiale medier Redaksjonen Foto: Kjartan Haugen

Slik skaper du trafikk

Hvordan få kunder på kroken?

Hans-Petter Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og gründer av kommunikasjonsbyrået KommFrem – Kommunikasjon som tar deg Fremover – og ansvarlig for kommunikasjonsbloggen HansPetter.info.

I et intervju med enerWE.no forteller han om hvilke sosiale medier som driver trafikk når det gjelder Business to Business.

Hvilke sosiale medier driver trafikk når det gjelder b2b-innhold? Facebook, Twitter, LinkedIn, Google plus, Re-marketing?

Alle kanaler driver trafikk. Re-marketing er ikke et sosialt nettverk, men en markedsføringsmetode som baserer seg på å eksponere mottagere som har besøkt nettsiden din tidligere, forteller han.

Re-marketing benyttes kanskje først og fremst via Google sin Adwords-tjeneste, men flere virksomheter har også i det siste begynt å eksperimentere med re-marketing via Facebook, Twitter og også via epost

I det siste har også re-marketing tatt steget ut i den fysiske verden, med såkalte beacons – eller nettvarder som ser ut til å bli den norske betegnelsen. Beacons vil for eksempel plasseres ut i butikker, som via Bluetooth vil snakke med din smarttelefon – og utvalgte apper – for å se på deg og din profil, og så gi deg markedsføring i butikken hvis du har besøkt den samme butikken på Internett – eller motsatt.

Det er mange som er veldig opptatt av B2B, og som gjerne vil skille mellom B2B og B2C. Det som derimot fungerer best i sosiale medier er innhold som blir opplevd verdiøkende for enkeltindividet – og enkeltindividet kan gjerne være en person som jobber innenfor en virksomhet eller bransje som tilbyr produkter, varer eller tjenester til andre virksomheter.

Det viktigste å forstå er at det uansett handler om innhold, innhold som engasjerer individer. Sosiale medier er drevet av engasjement, og innhold som engasjerer er det som avgjør – både for B2B og B2C. Bedrifter må tenke mindre på tradisjonelle markedsføringsmetodikker og mer på individuell kommunikasjon.

Facebook kan drive like mye – hvis ikke enda mer – trafikk som LinkedIn, forteller Nygård-Hansen. Facebook blir ofte sett på som et B2C-nettverk og LinkedIn som et B2B, men den viktigste forskjellen er egentlig hvilket modus ofte brukeren befinner seg i når det kommer til de to forskjellige nettverkene.

Facebook representerer tverrsnittet i samfunnet. Vi er veldig ofte private på Facebook, mens vi er ofte i jobbmodus på LinkedIn. Når det er sagt er det mange Facebook-brukere som benytter nettverket til jobbkommunikasjon – og det uavhengig om man jobber i en B2B- eller B2C-virksomhet. Slik er det også på Twitter og Google+. På samme måte som Internett, sosiale medier og mobilteknologi har fjernet skillet mellom når vi er private og når vi er på jobb, har også skillet på mange måter blitt borte mellom de forskjellige sosiale nettverkene.

I den grad det ene eller andre nettverket driver trafikk så handler det i større grad om det innholdet som deles, når det deles og ikke minst hvor mange som følger virksomheten på de forskjellige sosiale nettverkene.

Hvordan fungerer Re-marketing?

Re-marketing er egentlig ikke så komplisert. En liten kode – eller script – blir installert på den aktuelle nettsiden, og dette scriptet vil så kunne følge de besøkende videre, etter at de har forlatt nettsiden. Dette gjøres via cookies som installeres på mottagerens datamaskin, nettbrett eller smarttelefon.

Det er det samme prinsippet som mange aviser benytter seg av, når de gir leseren for eksempel tilgang til et gitt antall avisartikler gratis før man eventuelt må betale for å lese mer.

Er Twitter dødt, eller virker det fortsatt som en trafikk-generator 

Twitter er ikke dødt, men bruksfrekvensen er på en dalende trend. Det er godt over 1 million nordmenn som har en konto på Twitter, men det er ned mot kun et par prosent av disse som bruker Twitter daglig.

Twitter har lenge vært omtalt som et elitistisk nettverk, fordi de som først og fremst har brukt Twitter har vært personer og personligheter innenfor mediebransjen. Journalister, PR- og kommunikasjonsrådigere, politikere og opinionsledere.

For min egen del er Twitter fortsatt et svært viktig sosialt nettverk. Mens mine 669 tweets i perioden første januar til 22. februar 2014 genererte 2,900 klikk, har 920 sendte Twitter-meldinger i samme periode 2015 generert 11,800 klikk. En økning i antall sendte tweets på rett under 40 prosent, men en økning i antall klikk på over 400 prosent. Samtidig kan det være på sin plass å nevne at jeg i løpet av samme periode vokste antall følgere på Twitter med om lag 45 prosent.

Med et fallende antall daglige bruker vil utvilsomt Twitter bli mindre viktig som en ren trafikkdriver, men det vil forbli et viktig sosialt nettverk for online innflytelse. Virksomheter, organisasjoner, mediebransjen, politikere og andre innflytelsesrike opinionsledere bruker Twitter som en strategisk kommunikasjonskanal.

Hva er det som skaper klikk?

Journalister jobber etter nyhetskriterier. Samtidig har også journalister blitt ”flinkere” til å skape overskrifter som trigger nysgjerrigheten nok til at mottageren klikker. Det er ingen fasit på hva som skaper klikk, men generelt handler det om å treffe mottageren med et budskap som matcher modus og tidspunkt.

Det kan være en tung faglig kronikk på mandag morgen som skaper klikk, mens det kan være et kattebilde fredag ettermiddag. De som oppnår flest klikk – hvis klikk er det man trakter etter – er de som evner å gi det publikummet sitt ønsker. 

Hvor viktig er likes? Hvordan får man likes?

En Like har flere effekter. En ting er den psykologiske effekten. En Facebook-melding som har mange likes tiltrekker seg mer oppmerksomhet, enn meldinger uten Likes. Det samme gjelder Likes på en blogg- eller nettside. Det blir nesten som ved en full- i motsetning til en tom restaurant. Dernest må vi skille mellom Likes på en Facebook-side og likes på en Facebook-post. Flere likes på en Facebook-side betyr potensielt større organisk rekkevidde.

Mange Likes på en Facebook-post betyr også økt organisk rekkevidde, og bidrar også samtidig til at flere Facebook-brukere blir eksponert for posten. Den virale effekten kan altså bli større ved at en post oppnår mange Likes, for posten blir da synlig for langt flere enn bare de som er direkte engasjert med den respektive Facebook-siden.

Fra et SEO (søkemotoroptimalisert) ståsted har ikke en Like så veldig mye å si. Google er langt mer glad i kommentarer, og enda mer glad for deling.

”Det var en gang at Likes var det eneste man jaktet etter”, og hvor volum var det aller viktigste. I dag har fokuset i stor grad flyttet seg over til verdi. Kvalitet har tatt over for kvantitet. Det Likes over 3 milliarder ganger daglig på Facebook på verdensbasis, men vi har blitt mer kresne i forhold til hva vi Liker og ikke. ”Like og Del” konkurranser er fortsatt ulovlig, selv om mange fortsatt satser på å ikke bli tatt. Spørsmålet virksomheter må spørre seg er om det er viktig å ha mange Likes eller mer viktig å ha de riktige som Liker.

Hvilke metoder tar du i bruk for å nå ut til flest mulig?

Det ligger mye jobb bak det å nå ut, og jobben blir tøffere for nesten hver dag, fordi flere og flere virksomheter begynner å innse de verdiene som ligger i å styrke merkevaren gjennom godt innhold i egne kanaler, og distribusjon via sosiale medier.

For egen del er jeg opptatt av å produsere jevnlig med innhold til HansPetter.info. Siden oppstarten i august 2010 har jeg skrevet mer enn 800 bloggposter, eller 2,5 bloggposter i uken. Jeg forsøker å gjøre innholdet så godt som mulig ut ifra et SEO-perspektiv, samtidig som det skal oppleves nyttig for de jeg definerer som mine målgrupper. Jeg satser først og fremst på organisk søk, men har også av og til brukt midler på å markedsføre meg via Google Adwords, men da først og fremst i form av display-annonser, og i så måte mest av alt i form av remarketing.

I løpet av årene som har gått har jeg blitt flinkere til å skrive, flinkere til å skrive kortere og flinkere til å skrive mer effektivt. Mine lesere har i løpet av årene også beveget seg mer og mer over til mobile enheter, og da er det viktig at opplevelsen tilpasses mindre flater. Gode overskrifter, kortere avsnitt, godt bruk av bilder – og i løpet av den siste tiden også økt bruk av video.

Facebook er for tiden det mest effektive sosiale nettverket for min del. Jeg har flere følgere på Twitter enn på min Facebook-side, men fra et trafikk-driver-ståsted, får jeg langt mer trafikk fra Facebook enn fra Twitter. I løpet av de siste ukene har jeg også begynt å eksperimentere med å legge ut teaser-videoer direkte på Facebook, hvor jeg introduserer bloggposten. Det har fungert svært godt, og vil være noe jeg kommer til å fortsette med.

Jeg bruker også midler til å markedsføre både Facebook-siden min og utvalgte bloggposter. I tillegg bruker jeg mye tid på å konversere på Twitter, og jeg søker hele tiden etter andres innhold som jeg finner aktuelt å dele i sosiale medier. De som følger meg skal ikke bare bli eksponert for det jeg skriver, men det som er aktuelt innenfor de samme temaene jeg selv er opptatt av.

Jeg deltar i flere grupper på Facebook hvor jeg treffer likesinnede som er opptatt av ledelse, kommunikasjon, sosiale medier og teknologi. I løpet av en ”normal” dag har jeg brukt mye tid på å lese, holde meg oppdatert, på å konversere og diskutere, og på å produsere og distribuere. For å håndtere alt er jeg avhengig av en rekke verktøy – verktøy som benyttes til å monitorere, overvåke, distribuere, respondere, analysere og rapportere.

Sentralt for egen del har jeg tatt i bruk SproutSocial. Det er mitt digitale nav som hjelper meg å holde oversikten. Nuzzel bruker jeg for å holde oversikten over nyhetsbildet som nettverket mitt er mest av alt engasjert i. BufferApp bruker jeg til å planlegge distribuering av egne og andres poster. Zite-appen brukes til å holde meg oppdatert på temaer jeg er opptatt av, Pocket til å ta vare på viktige artikler, og Analytiks til å gi meg en rask og enkel oversikt over Google Analytics-innsikten til HansPetter.info.

Jeg har også økt fokuset på bruk av nyhetsbrev, og har bruker MailChimp som epost-plattform. MailChimp kan også integreres med Facebook, slik at jeg blant annet kan kjøre markedsføring mot for eksempel et speilet/tilsvarende publikum på Facebook som de som abonnerer på nyhetsbrevet mitt.

I løpet av en normaluke – hvor jeg har publisert 2,5 bloggposter – har innholdet mitt blitt potensielt blitt eksponert for 1 million mottagere. Jeg har hatt opp mot 1,000 interaksjoner mot om lag 500 personer, og skrevet kanskje 300 meldinger. Her – som i så mange andre tilfeller – er det 80/20-regelen som gjelder. 80 prosent av mine Tweets er for eksempel samtaler jeg har – og 80 prosent av samtalene er med eksisterende relasjoner.

Hva er ditt beste tips for å lykkes i sosiale medier? 

Det beste utgangspunktet for å lykkes i sosiale medier er å starte med HVORFOR. Hvorfor skal vi som virksomhet eller organisasjon ta i bruk sosiale medier?

HVA er det vi ønsker å oppnå, HVA er det vi ønsker å endre?

HVEM er det som skal jobbe med alt fra innholdsproduksjon, innholdsdistribusjon, dialog og respons, overvåking, analysering og rapportering?

HVORDAN skal dette driftes dag til dag, uke til uke, måned til måned? HVA har vi av ressurser, tid og kunnskap? En satsning i sosiale medier bør være integrert med virksomhetens forretningsstrategi, og derfor er forankringen avgjørende for suksessen.

Stikkord: ,

Annonse
Ads banner