bilfinger_facebook
Sosiale medier Redaksjonen

Bilfinger på Facebook?

Hva gjør de der?

Bilfinger Industrier er Norges største selskap innen fagområdene isolering, stillas og overflatebehandling (ISO-fagene) samt tilkomstteknikk, innredning, habitat og passiv brannbeskyttelse. Hoveddelen av bedriftens virksomhet er knyttet til olje- og gassindustrien. Bilfinger Industrier består av 1900 ansatte, og har anlegg og kontorer en rekke steder i Norge.

Bilfinger Industrier er en del av Bilfinger-konsernet, en ledende internasjonal aktør innen industrielle tjenester med 70 000 medarbeidere og virksomhet i Europa, USA og Midtøsten.

I et intervju med enerWE.no forteller Siri Pedersen, kommunikasjonsrådgiver, og Anette G. Frækaland, prosjektkoordinator i Bilfinger Industrier hvorfor de har lansert en Facebook-side for Bilfinger Norge. De er begge administratorer av Facebook-siden.

Lanserte Facebook-siden i 2011

Bilfinger Industrier lanserte sin Facebook-side i 2011 med ønske om å fortelle om bedriftens virksomhet og aktivitet.

Facebook er en super kanal hva angår toveis-kommunikasjon og vi oppdaget raskt at det var god feedback på nyheter og saker som vi postet, både fra omverden og ansatte – og da særlig fra sistnevnte, forteller Anette.

Vi runder straks 2200 likes, og har det siste året fått rundt 100 nye likes i måneden.

Facebook som intranett

Målgruppen er selvfølgelig alle som er interessert i vår virksomhet og bransje, men vi kaller Facebook-siden vår for vårt andre intranett, forteller Siri.

Av nyhetene som Bilfinger Industrier publiserer på intranett så ender omkring halvparten av dem på Facebook.

Forutsetningen for en god Facebook-sak er at den er illustrert med bilder, supplerer Anette.

Bildene trenger ikke å være av god kvalitet, men de bør helst har et motiv som engasjerer og er gjenkjennelig.

Av 1900 ansatte arbeider 1600 prosjektbasert i rotasjon, spredt på ulike onshore og offshore-prosjekter.

Vi arbeider på rundt 40-50 prosjekter til enhver tid, fra Hammerfest i nord til Kalundborg i Danmark i sør, forteller Siri. Det betyr at rundt 70 prosent av våre ansatte ikke har jevn tilgang til våre intranettsider.

Med rotasjonsordninger har våre medarbeidere lange av-perioder, for eksempel 2 uker på og 4 uker av. I denne perioden logger ikke de ansatte seg nødvendigvis på vårt intranett.

Vi fant raskt ut at for våre medarbeidere er veien til Facebook kortere enn veien til intranett, skyter Anette inn.

FB-siden har en samlende funksjon for bedriften vår – ikke minst fordi man her kan kommentere, supplere og gratulere. Vi startet derfor å publisere typiske intranettnyheter på Facebook, i tillegg til eksterne nyheter.

Bilfinger Industrier er heldige som har medarbeidere som er glade i å fortelle hva de bedriver med, være seg type utfordringer og arbeider de utfører for tiden – illustrert med bilder.

Flest kommentarer når nye fagbrev annonseres

Bedriften satser stort på kompetanseheving av sine medarbeidere, deriblant gjennom fagbrev.

I fjor tok 109 Bilfingere fagbrev, og annonsering av nye fagbrev er desidert et av de mest populære og kommenterte innleggene på siden vår, sier Siri.

Det bidrar til økt yrkesstolthet – og at flere ønsker å ta fagbrev – og dermed at kompetansen i fagene våre heves.

Familien kikker

Siri trekker også frem at Facebook gir familien mulighet til å følge med.

Vi kjenner også til at familie og venner av Bilfinger-ansatte følger oss på Facebook, og dermed får god kjennskap til hva mor, far, sønn, datter eller kompis jobber med.

Lite negative opplevelser

Vi har hatt svært få negative hendelser på Facebook-siden, det er vi litt overrasket over, forteller Siri.

Så langt kan vi telle på to hender antall kommentarer som vi har valgt å ta bort, av ulike årsaker.

Vi kan med andre ord skilte med fornuftige og hyggelige tilhengere!

Ikke bare Facebook

Bilfinger Industrier er også aktive på Linkedin.

Her har vi en mer bransjerettet profil med rekruttering som fremste målsetning, avslutter Anette.

Du finner Facebook-siden til Bilfinger Norge her: facebook.com/bilfingerindustrier