Linda. Ørestrand
Meltwater, Salg og Markedsføring Redaksjonen Foto: enerWE

Nå kan Meltwater se hva du driver med på Facebook

Men markedssjefen mener du kan ta det helt med ro!

Denne uken inngår Meltwater samarbeid med selskapet DataSift, som gir Meltwater enda større tilgang på data fra facebook enn tidligere.

– Kort fortalt betyr samarbeidet med DataSift at vi kan gi kunder tilgang til «facebook topic data»?

– Dette er altså anonymt innhold generert på bakgrunn av brukernes delinger på Facebook. For å gi et konkret eksempel betyr dette at vi blant annet kan innhente data som forteller oss hvilken sak som er blitt mest “likt” av kvinner i aldersgruppen 25-35, boende i Oslo, innenfor et gitt tidsrom, sier Linda Ørestrand, markedssjef i Meltwater Norge.

– Har forbrukerne noe å frykte?

– Nei, absolutt ikke. Brukeres personvern bli ivaretatt i aller høyeste grad! DataSift oppgir aldri Facbook-profilenes identitet. Denne type innsikt er svært verdifull for alle oss som jobber med kommunikasjon, ettersom innsikten gir oss en pekepinn på hva folk er interessert i, hvilke tema som trender samt hvilke stemning positiv/negativ det er knyttet til egen merkevare, forklarer Ørestrand.

Samarbeidet

DataSift er verdensledende innenfor ”Human Data Intelligence” og Meltwaters kunder vil nå få tilgang til enda mer data fra Facebook. Samarbeidet innebærer tilgang til DataSifts ”Facebook topic data” som er anonymt innhold generert på bakgrunn av brukernes delinger på Facebook.

– Vårt samarbeid med DataSift gir oss muligheten til å innhente og dele innsikt basert på verdens største kilde for offentlige ytringer, Facebook, sier Mike Ruggieri, ansvarlig for Meltwaters produktutvikling.

– Denne nye tjenesten forbedrer vårt kjernetilbud og øker vår evne til å utnytte den stadig voksende mengden online data som ligger utenfor de fleste bedrifters interne rapporteringssystemer. I Meltwater kaller vi det ”Outside Insight”. Det å kunne levere denne type innsikt er en viktig bidragsyter til å forme forretningsstrategier for videre vekst, fortsetter Mike.

DataSift

(Klikk for forstørret bilde)

Denne nye Meltwater-tjenesten er designet for å gi innsikt i konkrete aktiviteter, arrangementer, merkenavn og annen informasjon som blir delt på Facebook. I tjenesten inngår metadata for analyse med over 60 funksjoner til å filtrere og analysere innhold, emner, hashtags og lenker. I tillegg leveres informasjon om demografi som inkluderer kjønn, alder og bosted. Markedsførere kan benytte denne innsikten til å ta bedre beslutninger knyttet til hvordan de skal jobbe med kommunikasjon på Facebook og andre sosiale kanaler.

—- Reklame (Saken fortsetter under)

– DataSift gir bedrifter muligheten til å skaffe seg verdifull innsikt fra store mengder data, samt å benytte dette som grunnlag for bedriftens neste steg, sier Tim Barker, administrerende direktør i DataSift.

– Facebooks topic-data gir bedrifter innsikt i hva målgruppene deres deler og engasjerer seg i på verdens største sosiale plattform. Vi er veldig glade for samarbeidet med Meltwater, og gleder oss over at kundene deres har tilgang til denne unike innsikten, legger Tim Barker til.

Vi opplyser om at Meltwater er medlem i TEAM enerWE.

Stikkord: , , ,