Salen
Salg og Markedsføring Redaksjonen Foto: enerWE

Dersom du skal lykkes må du jobbe smartere enn gjennomsnittet

Kombinasjonen mellom galskap med forskningsbasert teori er et kraftfullt verktøy.

Chul Christian Aamodt fra enerWE var i dag invitert som foredragsholdere på frokostmøte i regi av Markedsføringsforeningen i Stavanger. Tittel på foredraget var «Fra kjellerbedrift til internasjonal suksesshistorie«.

– Det er alltid kjekt å dele erfaringer, sier Chul Christian Aamodt. I dag forsøkte jeg å formidle viktigheten av å kombinere galskap med forskningsbasert teori i markedsarbeidet. Dersom du skal lykkes må du jobbe smartere enn gjennomsnittet når det gjelder markedsføring.

Aamodt løftet frem boken «Influence» av Cialdini.

– Jeg har tidligere vært gjesteforeleser på Markedshøyskolen, og boken er pensum. Både i tidligere jobb, og i enerWE bruker vi aktivt disse teoriene og prinspippene, og de fungerer.

— Reklame (saken fortsetter under)

De seks prinsippene for påvirkning

I boken til Cialdini listes følgende prinsippper:

  • Gjensidighet
  • Forpliktelse
  • Autoritet
  • Bli godt likt
  • Sosiale bevis
  • Knapphet

Spilte på flere strenger

Aamodt overrasket den fullsatte salen med et musikalsk innslag.

Markedsføringsforeningeni Stavanger

– Foredraget mitt handler også om å ta noen valg i livet. Sangen «Med fineste glans» av Vidar Furholt spilte en rolle da jeg valgte å slutte i en trygg jobb for å starte opp enerWE.

Aamodt avsluttet foredraget med å fortelle litt om enerWE, og selskapets planer om å bli større enn CNN.

– Ja, det er viktig å ha noen hårete mål, sa han og smilte.

enerWE-gründeren har de to siste årene tjent mer enn 20 millioner på tidligere investeringer. Han bruker deler av gevinsten på å bygge enerWE sammen med medgründer Kristine Kotte-Eriksen.

Stikkord: