Adecco
Rekruttering TEAM Nordmarka AS Foto: Adecco

Student med 100.000 i månedslønn

Sommerjobb som konsernsjef.

Energy Communication Conference arrangeres den 11. og 12. mars 2014. Konferansen arrangeres i regi av TEAM Nordmarka AS.

Et av hovedtemaene på konferansen er employer branding, og i forkant av konferansen vil enerWE.no kjøre en intervjuserie om dette temaet.

Markedssjef Employer Branding

enerWE.no har intervjuet Anja Snedsbøl, Markedssjef Employer Branding i Adecco Marked og Kommunikasjon. Hun deler sine erfaringer med kampanjen der en student får være toppsjef for 6.500 ansatte.

Sommerjobb som konsernsjef

For fjerde året på rad utlyser Adecco sommerjobben som konsernsjef. For å bli vurdert til stillingen må søkerne delta på en tredagers test.

Mer enn 10.000 har lastet ned appen vår på en uke, og vi har nå utrolige 6000 studenter som tar testen, forteller Snedsbøl til enerWE.no. Søknadsfristen er 1. mars, så potensialet er enda større.

Vi vil anta at dette er den første rekrutteringsprosessen som skjer via en app. På kort tid har Ledertesten blitt en av Norges mest populære apper, så mulig vi ser dette som en ny kanal for rekruttering av unge talenter fremover.

En unik mulighet

De tre ledende bemanningsbyråene i Norge er Adecco, Manpower og Proffice.

I august får en student en unik mulighet til å fungere som selskapets konsernsjef i Adecco.

Vi ønsker å vise studentene at vi har de mest attraktive stillingene og kan tilby utfordringer til selv de mest ambisiøse studentene, forteller Snedsbøl.

20 % av medarbeiderne i bemanningsbransjen kommer rett fra studier, samtidig som 56 % av medarbeiderne har høyere utdanning.

Dette gjør det spesielt viktig for oss å være top of mind hos studentene.

Slik foregår utvelgelsesprosessen

Utvelgelsesprosessen består av flere trinn.

  • Ledertest: Første steg i prosessen er en uhøytidelig ledertest. Resultatet i den uhøytidelige Ledertesten vil sammen med CV og søknad avgjøre hvem som går videre i prosessen. Sterke kandidater med en særskilt god CV og søknad vil gå videre selv om de ikke har de beste resultatene i appen.
  • Screeningintervju: Et miniintervju hvor vi ytterligere kartlegger kompetanse, bakgrunn og motivasjon.
  • Matrigma- test: De som kommer videre i prosessen får tilsendt en evnetest som vurderer kandidatens evne til å resonnere og løse problemer, samt evne til å se logiske sammenhenger.
  • Telefonintervju samt simultankapasitets- test: Topp 50 får tilsendt en test som måler hvordan de håndterer flere oppgaver samtidig. I tillegg vil de gjennomføre et nytt, lengre telefonintervju hvor de må overbevise oss om at de er den beste kvalifiserte kandidaten og motivert for ansvaret som medfølger.
    Topp 25 utfører en personlighetstest og møter personlig en av våre rekrutterere for et dybdeintervju. Kandidatens attester og vitnemål blir vurdert, og referanser sjekkes.
  • Caseoppgave og avstemming: Har du kvalifisert deg videre til topp 10 får du utdelt en caseoppgave som skal presenteres og stemmes over på konsernsjefen.no.
  • 1 dags assessmentsenter: De fire som får størst oppslutning rundt sin case går videre til assessmentsenteret i Oslo torsdag 10. april.

Ser etter relasjonsbyggeren

Når Adecco ser etter en vikarierende konsernsjef, så ser de etter den typiske relasjonsbyggeren.

Vi ser etter en person som evner å opparbeide og vedlikeholde et bredt kontaktnett, sier Snedsbøl. Studenten snakker godt for seg med alle typer mennesker og på alle nivå, skriver godt og synes det er spennende og givende å få ansvar og anerkjennelse. Personen må være engasjert og kunne skape entusiasme, ta initiativ, og evne å dra prosesser videre. Personen ser løsninger framfor problemer, og holder hodet kaldt i stressede situasjoner.

Snedsbøl forteller at det også er viktig at personen setter seg raskt inn i nye oppgaver og prioriterer godt.

En idé fra lille Norge får internasjonal oppmerksomhet

Idéen stammer fra lille Norge, og lanseres på tvers av landegrenser.

Adecco Sverige kjører samme prosessen som oss, og har gjort det i fire år, forteller Snedsbøl.

Flere andre Adecco-land vurderer også å kopiere konseptet.

Vi er utrolig stolte av at det nå også skal lanseres globalt.

Employe branding under Adecco-krisen

I 2011 opplevde Adecco utfordringer med tanke på omdømme i forbindelse med det som ble gitt navnet Adecco-krisen i media.

Vi lanserte kampanjen før medieoppmerksomheten kom, og vurderte om vi skulle gjennomføre prosessen i et år der det skjedde mye, sier Snedsbøl. Men responsen fra søkerne våre var helt klar, de ønsket at vi skulle fortsette, så vi gjorde det. 2011 var det året vi har hatt flest søkere inntil nå – og vi opplevde et stort engasjement og positive tilbakemeldinger.

En boost for karrieren

Kine Stirler Alm gikk til topps i 2011. Etter endte studier ble hun ansatt i Adecco, og hun leder nå selskapets største regionkontor med personalansvar for 17 ansatte.

Vi ser dette som en unik mulighet til å tiltrekke oss de beste talentene internt, samtidig som vi kan tilby de beste kandidatene til våre kunder, forteller Snedsbøl.

Employer branding

Det er tøff konkurranse mellom de største bemanningsbyrående, og Adecco har stort fokus på employer branding.

Vi har oppnådd en utrolig standing i en viktig målgruppe, forteller Snedsbøl. Vi scorer som beste bemanningsbyrå innen alle fagområder på Universum sine lister over mest attraktive arbeidsgivere og har klatret videre oppover for hver kampanje. Dette viser at vi når fram til målgruppen vår.

Adecco jobber kontinuerlig med å beholde de beste medarbeidere og tiltrekke seg de beste kandidatene, og selskapet har mange ulike tiltak og kampanjer knyttet til det.

Nå jobber vi blant annet med et konsept som vi håper kan bidra til at vi blir best på oppfølging og tilbakemeldinger til våre medarbeidere.

Kanskje er det nettopp deg!

Snedsbøl avslutter med en oppfordring.

Søknadsfristen er 1. mars, og vi oppfordrer alle studenter til å vurdere å søke. Kanskje er det nettopp du som blir konsernsjef i Adecco.

Denne artikkelen er skrevet av TEAM Nordmarka AS som er kunde av enerWE AS

TEAM Nordmarka AS

TEAM Nordmarka AS er en profesjonell konferanseaktør. I 2015 arrangerer TEAM Nordmarka AS blant annet følgende konferanser: Se teamnordmarka.no eller facebook.com/teamnordmarka for ytterligere informasjon.
Annonse
Ads banner