26148443170_5dc3c415b9_k
Lov og rett, Politikk NTB Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Mæland kan vente seg brev fra kontrollkomiteen

Næringsminister Monica Mæland (H) vil bli avkrevd nye svar når Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité denne uken diskuterer Statkraft-saken.

– KrF vil støtte at det sendes et brev med noen spørsmål til næringsministeren. Saken er ikke opplyst i tilstrekkelig grad, sier KrFs Hans Fredrik Grøvan til NTB.

Utnevnelsen av eksstatsråd Thorhild Widvey til ny styreleder i Statkraft er hovedsaken, men også samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) vil være i komiteens søkelys når den møtes ekstraordinært torsdag klokken 8.30, mer enn en måned før Stortingets åpning.

Avkrever svar

Næringsminister Monica Mæland (H) fikk i sommer krass kritikk for utnevnelsen av den tidligere kulturministeren og partifellen til Statkraft-vervet.

Selv om Justisdepartementet slo fast at Mæland ikke var inhabil i saken, og hun offentliggjorde to mye omtalte SMS-er, krevde flere av kontrollkomiteens medlemmer ytterligere svar fra statsråden.

– Vi må få avklart at det har vært en reell saksbehandling og ikke uttrykk for en vennetjeneste, sa komitéleder Martin Kolberg (Ap) til NTB like etter Mælands redegjørelse 5. august.

Saken er for øvrig nok et eksempel på feider i komiteen mellom Ap og Høyre, som mener saken ikke har noe der å gjøre. Tidligere i måneden slo MDGs Rasmus Hansson fast overfor NTB at Statkraft-saken kan skape politikerforakt.

– Nå gjør Aps Martin Kolberg seg høy og mørk fordi en Høyre-statsråd har ansatt en venninne. Men det er ikke lenge siden en statsråd fra Ap gjorde akkurat det samme, sa han.

Solvik-Olsen

Kontrollkomiteen har flere saker til behandling på torsdagens møte. Komiteen skal om ikke lenge avgi innstilling i saken om privatskolen Westerdals samt behandle rapporter fra Riksrevisjonen.

I tillegg kan det bli aktuelt å stille samferdselsminister og Frp-nestleder Ketil Solvik-Olsen formelle spørsmål knyttet til to ulike saker under hans ansvarsområde.

Den ene dreier seg om det havarerte «Grindgut»-prosjektet, som skulle kutte nedbetalingstid og driftskostnader ved bompengefinansierte veier. Det andre er knyttet til varsler fra Luftfartstilsynet om konsekvensene ved pengemangel og budsjettkutt, som Bergens Tidende har omtalt i flere artikler de siste dagene

Stikkord: ,

Annonse
Ads banner