Bilde fra Statoil
Politikk NTB Foto: enerWE

Britisk kampanje mot Statoil-sponset museum

Over 50 framstående forskere, aktivister og politikere har bidratt til en underskriftskampanje for å få Science Museum til å droppe Statoil som sponsor.

Vitenskapsmuseet i London avsto i fjor fra å fornye sponsoravtalen med oljegiganten Shell etter mye kritikk, men har likevel latt seg sponse av Statoil.

Storsatsingen Wonderlab, en interaktiv opplevelse for barn, har fått navnet Statoil gallery og åpnet onsdag. For en familie på fire vil den koste over 200 kroner i inngangspenger. Ifølge The Guardian er det allerede bestilt 30.000 billetter til opplevelsen. Underskriftskampanjen ber museet kutte ut Statoil som sponsor og å la være å ta betalt for billettene, fordi de mener barn fra mindre bemidlede familier forfordeles.

The Statoil Gallery har kostet mer enn 60 millioner kroner, men det er ikke oppgitt hvor mye av dette Statoil har bidratt med. (©NTB)

Annonse
Ads banner