ENERGIBRANSJENS TEMAPODCAST: Statoil skal bruke 2 mrd. på digitalisering og mye tilfaller leverandørindustrien

Annonse - Annonse-partner

Oljebransjen startet med digitalisering på 70-tallet, men har den siste tiden økt taktskiftet.

Energibransjens temapodcast løfter frem temaer i olje og energibransjen. I en serie på tre episoder ser vi nærmere på digitalisering i olje- og gassbransjen.

I første episode pratet vi med Christian Møller, Chief Technology Officer i Kongsberg Digital. I denne episoden har vi tatt turen over til Stavanger for å prate med Torbjørn Folgerø, Chief Digital Officer i Statoil ASA. Han forteller at oljebransjen startet med digitalisering på 70-tallet, men at bransjen den siste tiden har økt taktskiftet.

I perioden frem mot 2020 har Statoil satt av opp mot 2 milliarder kroner på toppen av det ordinære IT-budsjettet til digitalisering. Over en tiårsperiode har Statoil satt et potensiale på økt inntjening på hele ti milliarder kroner før skatt ved hjelp av digitalisering.

Energibransjens temapodcast er produsert av enerWE og sponset av ABB, Kongsberg Digital og Oilasoft.

Medvirkende: Torgeir Folgerø, Chief Digital Officer i Statoil og Chul Christian Aamodt, Utviklingsdirektør i enerWE. Produsent Cecilie Svabø.
Originalfoto: Øyvind Sætre

Gratis frokostmøte

Den 23. mars arrangerer enerWE gratis frokostmøte om digitalisering i oljebransjen. Her vil Statoil, NTNU, ABB og Oliasoft dele sine erfaringer.

Klikk her for å lese mer.

Om enerWE sin podcast

Du kan også lytte til Energibransjens ukeslutt på Nettavisen.no/lyd.

Annonse-partner

Denne artikkelen er publisert via enerWE’s annonsepartnere.