Meltwater Encore
Meltwater, Oppkjøp og fusjoner Redaksjonen

Meltwater kjøper start-up selskapet Encore Alert

Styrker sin posisjon innen sosiale medier.

Meltwater kjøper start-up selskapet Encore Alert og styrker sin posisjon innen sosiale medier ved hjelp av algoritmebasert varslingssystem. Det skriver selskapet i en pressemelding.

Meltwater – den globalt ledende leverandøren av medieovervåkning annonserte nylig oppkjøpet av Encore Alert. Det Virginia baserte selskapet leverer softwaretjenesten som ved hjelp av kunstig intelligens overvåker sosiale medier, og på denne måten bistår bedrifter med innsikt for å optimaliser deres arbeid med PR og kommunikasjon.

– Det er fort gjort å føle at en drukner i all informasjonen som finnes på sosiale medier, samtidig som det er utfordrende å identifisere den informasjonen som er viktig og som en må ta affære på, sier Jørn Lyseggen, grunnlegger og administrerende direktør i Meltwater.

Menneskene hos Encore Alert er lidenskapelig opptatt av denne problematikken. De siste 3,5 årene har de jobbet iherdig med å utvikle et system som evner å systematisere store mengder data ned til et lite knippe relevante varslinger. I dag bidrar disse algoritmene til å hjelpe store merkevarer som Denver Broncos, Le Creuset, og CES til å identifisere kritiske situasjoner, viktige hendelser samt nye trender.

Encore Alert bruker sine algoritmer til å crawle gjennom enorme mengder samtaler i sosiale medier, 24 timer i døgnet. Dette for å identifisere trender, spore aktuelle interaksjoner mellom viktige meningsbærere, samt utruste brukeren med høyaktuell og kritisk innsikt til egen bransje.

Det opplyses om at Meltwater er et medlem i TEAM enerWE.

– Vi er veldig begeistret over å bli en del av Meltwater-familien, sier James Li, Administrerende i Encore Alert. Parallelt med at det er en økning i at merkevarer diskuteres på sosiale medier, ser vi at det nå mer enn noen gang er behov for at bedrifter får hjelp til å avdekke hva som er av relevans. Meltwater deler denne oppfatningen med oss, og vi gleder oss til å gjøre denne løsningen tilgjengelig for deres kunder. Ved å integrere Encore Alerts teknologi i vårt eksisterende tilbud for sosiale medier, vil vi bli enda bedre rustet til å hjelpe våre 24.000 kunder med å øke tilhengerskaren, få et økt engasjement, drive trafikk til egne nettsider samt ivareta merkevarens omdømme. Meltwaters oppkjøp av Encore Alert er enda et steg i retningen av å utvikle verdens smarteste programvare for å hjelpe ledere med å ta gode beslutninger basert på innsikt fra utsiden.

Kontaktperson hos Meltwater:

Linda Ørestrand Markedssjef linda.orestrand@meltwater.com Tlf.: 95 83 92 17

Om Meltwater

Meltwater mener at forretningsstrategier i større grad vil bli formet av innsikt fra eksterne data. I en verden hvor kunnskap og data er i stadig vekst og endring, vil fremtidsrettede bedrifter se utenfor sine interne rapporteringssystemer og bruke innsikt fra sanntidsanalyse for å ta beslutninger. Mer enn 24.000 selskaper bruker Meltwaters medieovervåkningsplattform til å holde oversikten over milliarder av samtaler på nett, trekke innsikter, og bruke dem strategisk til å ha kontroll over oppfattelsen av sin merkevare. Meltwater driver også Meltwater Entrepreneurial School of Technology (MEST), en ideell organisasjon viet til å bygge fremtidige generasjoner av gründere.

Web: meltwater.no.

Om Encore Alerts

Encore Alert bruker kunstig intelligens til å gi automatisk varsling som hjelper bedrifter med å identifisere PR-kriser, nye trender og viktige meningsbærere. Grunnlagt i 2013 og er bygget opp ved hjelp av investorer som; 500 Startups, HBS Angels og NextGen Venture Partners. I mars 2016 ble Encore Alert kjøpt opp av Meltwater, globalt ledende innen medieovervåkning.

Stikkord: ,