Bilde av Johan Sverdrup
FB, Operatør Mari Kihle Foto: Statoil

Nå starter Sverdrup-eventyret

Prosjektet blir ett av de største noensinne.

Fabrikasjonen av de første byggeklossene til Johan Sverdrup-prosjektet er nå i gang, skriver Statoil i en pressemelding. Mandag 29. juni startet brenneoperatør Stian Myrvold Green maskinen som skal skjære opp stålet til stigerørsplattformen på Johan Sverdrup-feltet.

Kjetel Digre, direktør for Johan Sverdrup-prosjektutbyggingen sier dette er en spesiell dag.

Vi har jobbet lenge og grundig med forberedelsene av et spennende og komplekst prosjekt. Det føles veldig bra at vi nå er i gang med å bygge et av de største industriprosjektene i Europa.

Stålunderstellet som nå er under bygging på Kværner Verdal vil veie 26 500 tonn. Det gjør det til det største stålunderstellet i Europa. I konstruksjonen til understellet tilrettelegger vi for å kunne ta inn så mye som 56 gjennomføringsrør, sier Digre.

Stålunderstellet vil også bli det mest komplekse som er bygget i industrien. Gjennom understellet skal vi hente kraft fra land, styre subsea vanninjeksjon og eksportere oljen og gassen som produseres på feltet. I tillegg legger vi til rette for å kunne ta inn framtidige faser i Johan Sverdrup-feltutviklingen til stigerørsplattformen.

Stålunderstellet skal transporteres og installeres på Johan Sverdrup-feltet i 2017. På grunn av størrelsen, vil stålunderstellet bli fraktet til feltet på den største transportlekteren i verden, Heeremas H-851. For å kunne ta i mot den 260 meter lange lekteren, må kaien på Kværner Verdal oppgraderes, forteller Digre.

Stålunderstellet er ikke den eneste brikken på Johan Sverdrup som er under bygging. Den 246 tonn tunge bunnrammen til brønnene som skal forbores på feltet fra mars 2016, er under bygging i Vlissingen i Holland. Bunnrammen skal installeres på feltet i løpet av sommeren/høsten 2015.

Statoil har en ambisiøs plan på å starte produksjonen på Johan Sverdrup sent i 2019, og er nå i gang med byggingen av de første byggeklossene i prosjektet.

Stikkord: , ,