Kroppsmaling-ONS
ONS Chul Christian Aamodt Foto: enerWE

Snart er det ONS – La oss håpe at den globale #MeToo-kampanjen har skremt vettet av markedsdirektørene som tidligere jobbet for å løfte frem nakne kvinner på utstillerstandene

Kommentar av Chul Christian Aamodt, Utviklingsdirektør i enerWE – Energibransjens digitale kanal.

I juni samlet Nor-Shipping på Lillestrøm om lag 1.000 utstillere og 35.000 delegater fra mer enn 80 land. Jeg deltok på arrangementet som journalist for enerWE.no – Energibransjens digitale kanal.

I industrien bruker vi kvinner som reklameplakater

Jeg la jeg merke til to kvinner som gikk fram og tilbake som levende reklameplakater. De to kvinnene hadde tettsittende kondomdrakter påskrevet internettadressen til deres oppdragsgiver på rumpa.

rog ship repair
De to kvinnene hadde tettsittende kondomdrakter påskrevet internettadressen til deres oppdragsgiver på rumpa.

I enerWE skriver vi om energibransjen, for energibransjen. I tillegg løfter vi saker ut av bransjen og opp på samfunnsagendaen.

Jeg skrev et åpent brev til Rog Ship Repair som var deres oppdragsgiver. Brevet publiserte jeg på enerWE.no. I løpet av første helg leste mer enn 100.000 mennesker dette brevet på enerWE.no.

Både Nettavisen og Dagbladet fulgte opp saken.

Brevet fikk mye oppmerksomhet, og jeg ble også truet med politianmeldelse.

Alt dette var før #MeToo-kampanjen.

Hvordan står det egentlig til med oljebransjen?

Oljebransjen har historisk sett vært preget av mye penger og en overvekt av menn.

Jeg har pratet med veldig mange oljeselskaper som forteller at de jobber for å forbedre bransjens omdømme og at de aktivt jobber for å tiltrekke seg flere kvinner til industrien.

Bruk av kvinnekroppen med reklameplakat på rompa bidrar neppe positivt i denne sammenheng.

I enkelte deler av oljebransjen har det også utviklet seg en subkultur der det er greit å kjøpe sex. I Fædrelandsvennen (2014) kan vi lese at det største ulovlige sexmarkedet i Singapore i mange år har gått under kallenavnet «Sørlandssenteret». Sexmarkedet fikk navnet «Sørlandssenteret» da det sørlandske offshore- og oljeservicemiljøet vokste seg stort i Singapore for rundt femten år siden.

Har #MeToo noe med HMS å gjøre?

I oljebransjen må man holde seg i rekkverket når man går i trapper, og man må ha lokk på kaffekoppen dersom man skal gå ut av kantina. Man må rygge inn på parkeringsplassen, og man må rapportere inn den minste kuttskade på fingertuppen i Synergi eller i andre tilsvarende verktøy for rapportering av uønskede hendelser.

I oljebransjen har HMS fullt fokus. Samtidig brukes kvinnekropper som levende reklameskilt.

Jeg mener dette også har med HMS å gjøre.

Snart er det ONS

I 2016 ble det registrert 1.241 utstillere fra 40 land på Offshore Northern Seas (ONS). I løpet av den korte uken ble det også registrert 65.718 besøkende fra 99 ulike land.

Kroppsmaling-ONS
Kroppsmaling på utstillerstand på ONS 2014. NB: Bildet er ikke fra Franzefoss sin utstillerstand.

Bildet over er hentet fra ONS 2014. Her reklamerte en av utstillerne med at de skulle ha kroppsmaling på en ny kvinne hver dag under hele messen.

#MeToo-kampanjen har satt seksuell trakassering på dagsorden. Kampanjen har gjort at det har blitt lettere for kvinner i næringslivet å ta dette opp som et problem på egen arbeidsplass.

Jeg er overbevist om at #MeToo-kampanjen fører til positive endringer i olje- og energibransjen. Jeg tror industriledere nå er mer bevisst på at dette er et reelt problem.

Til høsten er det på ny ONS.

ONS er en viktig møteplass for en viktig global industri.

De som arrangerer ONS gjør en formidabel jobb.

La oss derfor håpe at den globale #MeToo-kampanjen har skremt vettet av de markedsdirektørene som tidligere har jobbet for å løfte frem nakne kvinner på utstillerstandene.

Om jeg har rett får tiden vise.

Kommentar av Chul Christian Aamodt, Utviklingsdirektør i enerWE – Energibransjens digitale kanal.

Om MeToo-kampanjen (kilde: Wikipedia)

Me too eller MeToo (engelsk for «jeg også»), oftest skrevet med nummertegn (#) som #metoo eller #MeToo, er en emneknagg og en verdensomspennende grasrotkampanje i sosiale medier. Merkelappen «jeg også» markerer at en person har blitt utsatt for uønsket seksuell oppmerksomhet og støtter andre som har opplevd det samme. Stikkordene skal vise omfanget av seksuelle overgrep og trakassering, særlig begått mot unge kvinner i arbeidslivet.

MeToo-fenomenet startet i USA i oktober 2017. Kampanjen har siden utviklet seg til en bevegelse som har fått tilslutning fra millioner, først og fremst kvinner, og skapt omfattende debatt i mange land. Kampanjen har også ført til at historier om sextrakassering og andre krenkelser har blitt offentlig kjent og at navn på utøvere har blitt avslørt, blant annet innen politikk og media og i underholdningsbransjen. Flere personer har mistet jobber og posisjoner etter at anklagene mot dem har blitt tatt på alvor.

Stikkord: , ,

Annonse
Ads banner