ULSTEINVIK  20140422.
Kleven Verft i Ulsteinvik.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix
Oljeservice NTB Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Full tørke i offshore-oppdrag hos norske verft

Sliter med å bli kvitt nybygde offshorefartøy

Krisen i oljebransjen fører til at norske skipsbyggere har måttet se andre steder etter oppdrag. Over halvparten av nybygde skip er nå fiskefartøy. Mens bestillinger fra offshorerederiene i mange år dominerte ordreboken hos norske skipsbyggere, har krisen i oljebransjen satt et kontant stopp for bygging av offshorefartøy.

Ingen bestillinger på offshorefartøy i 2016

Høsten 2015 opplevde norske verft den største tørken i nye bestillinger på ti år og i 2016 ble det ikke bestilt et eneste offshorefartøy, skriver Sysla , som har tatt en titt i oversikten utarbeidet av Norsk Skipsfartsforum. Mange slike skip ligger nå i opplag.

Andre verft sliter med å bli kvitt nybygde offshorefartøy. Totalt er det 13 slike offshorefartøy på norske verft nå, og flere av disse har skapt problemer ettersom de enten ikke er blitt betalt av kundene eller ikke blitt ferdigstilt fordi rederiene har måttet utsette eller avbestille.

Fiske tar over for offshore 

Istedenfor har bygging av fiskefartøy, brønnbåter og arbeidsbåter til havbruksnæringen tatt seg kraftig opp og utgjør nå halvparten av de nye fartøyene som skal leveres. Også ekspedisjonsskip, cruisefartøy, private yachter og ferger utgjør en stor del av bestillingene. Flere norske verft har også sikret seg kontrakter på bygging av fiskefartøy til utenlandske rederier.

Stikkord:

Annonse
Ads banner