Vi tapte kontraktene til Asia

Slik vinner vi dem tilbake. Byggingen av plattformdekkene til mange av de norsk store prosjektene som gjennomføres på norsk sokkel nå, pågår i Asia. Spesielt sørkoreanske verft vant mange av kontraktene. I tillegg til selve byggingen utføres også svært mye av engineeringsarbeidet hos selskaper utenfor Norge. Norske verft har tapt konkurranseevne, fortalte Rugtvedt til enerWE.no i … Continued

Slik vinner vi dem tilbake.

Byggingen av plattformdekkene til mange av de norsk store prosjektene som gjennomføres på norsk sokkel nå, pågår i Asia. Spesielt sørkoreanske verft vant mange av kontraktene. I tillegg til selve byggingen utføres også svært mye av engineeringsarbeidet hos selskaper utenfor Norge.

Norske verft har tapt konkurranseevne, fortalte Rugtvedt til enerWE.no i februar. Det medfører nedbygging av kapasitet, tap av arbeidsplasser og kompetanse.

Nå står kampen om å vinne kontraktene på de asiatiske verftene. Gunn Vik er Regional Director Shipyards China, Korea and Singapore i INTSOK.

Norske underleverandører må jobbe med relasjoner, forteller Gunn Vik. Ingen koreanske verft tildeler en kontrakt dersom de ikke kjenner personene og bedriftene.

Videoen øverst i artikkelen viser foredragetsom Gunn Vik holdt på Oljeindustriens Økonomi- og Finanskonferanse 2015.