aluminium-2
Internasjonalt, Offshore, Sosiale medier Mari Kihle

Starter MAblog

Marine Aluminiums nye kulturbærer.

Marine Aluminium er verdensledende på leveranse av adkomstsystemer til olje og gass-industrien. Nå skal de starte bloggen MAblog. Personalsjef i Marine Aluminium, Carina Ringen forteller hvorfor.

Mablog.no er en blogg som skal leve sitt eget liv, uten noe større koblinger til hjemmesiden. Her skal vi ikke fokusere så mye på produktene og løsningene våre, men mer på verdigrunnlaget vårt.

Naturlig steg videre

Ringen mener bloggsatsningen er et naturlig steg videre for bedriften som har fått mange positive tilbakemeldinger på sin satsning i sosiale medier den siste tiden.

Vi startet opp side på Facebook for to år siden, og Instagram like etter. Her har vi hatt et stort fokus på employer branding. Etter god respons og omtale fra andre bedrifter og folk generelt, besluttet vi å utvide spekteret. Nå satser vi derfor på blogg.

Hun forteller at den nyoppstartede bloggen har et klart fokus.

Vi skal rett og slett dele verdier, dele hva vi er. Bloggen skal bestå av ulike kategorier. Vi vil ha en del hvor vi publiserer prosjektene våre. Vi vil hente inn eksterne bloggere som drøfter verdiene våre. Også vil vi dedikere en del til interne bloggere som skriver om hverdagen på Marine Aluminium.

Bloggere i kø

Ringen har allerede fått inn flere eksterne bidrag til MAblog.

Mika Nurmi (coach, tidl. landslangstrener i håndball) kommer med første, deretter følger innlegg fra Sølvi Monsen (direktør i Manpower Norge) og Hege Haukeland Liadal (stortingsrepresentant AP). Vi gleder oss veldig.

Ringen forteller at målgruppen er under utvikling.

Per dags dato er bloggen ment for mennesker som på en eller annen måte har en tilknytning til Marine Aluminium. Det inkluderer ansatte, familiene til ansatte, studenter som vil jobbe hos oss, næringslivet og lokale bedrifter. Og hvorfor stoppe der? Vi vil i grunnen bli lest av alle!

Utvider globalt

Marine Aluminium er i ferd med å etablere seg på flere nye lokasjoner. Ringen mener bloggen kan fungere som en felles plattform og kulturbærer.

Vi er på plass i Kina, men har nettopp startet opp utsalgskontorer i Spania og Houston. Vi er også i etableringsfasen i Brasil og ser på muligheter for en sterkere tilstedeværelse i Korea. Vi håper bloggen kan bidra til å eksportere selskapskulturen vår internasjonalt.

En stor familie

Håpet er at selskapets arbeidskultur vil spre seg i takt med den internasjonale utvidelsen. Ringen sier at familiefølelsen er på plass.

Vi har eggjakt både i administrasjon og i produksjonshallene rundt påske. Vi deler ut flaxlodd til ansatte på fredag den trettende. Vi gir ut Smil-sjokolade på den internasjonale smiledagen. Og på Lucia er det selvsagt lusekatter til alle mann. Det koster så lite, men verdsettes høyt. Det er gøy.

Kompetansen står i sentrum

Marine Aluminium har vokst mye den siste tiden og doblet omsetningen gang på gang. Det kan man takke de ansatte for, mener Ringen.

Maskiner kan man kjøpe hvor som helst, det er menneskene som betyr noe. Vi er en kompetansebedrift, og vårt største konkurransefortrinn er disse fantastiske menneskene som vi har i bedriften vår. Både de med lang fartid som villig deler sin kunnskap, men også de med erfaring utenifra som tilføyer oss nye måter å se på virksomheten vår. Sammen blir dette en fin kombinasjon.

Verdiene viktigst

Verdiene gjenspeiles i menneskene, forteller hun.

Lagånden står sterkt hos oss. Vi har en fantastisk gjeng med ansatte, hvorav flere har vært hos oss i 45 år. Vi er opptatt av å tilrettelegge for at de kan bli så lenge som mulig.

Med fokuset på verdiene håper Ringen at MAblog kan bli en kulturbærer på lang sikt.

Verdiene er menneskene. Verdiene er jo ingenting om det ikke står mennesker bak dem som skjønner verdiene. Så bloggen kommer til syvende og sist til å handle om menneskene, og sjelen til Marine Aluminium.

Stikkord: , , , , ,

Annonse
Ads banner