– Vi har digitale ninjaer som driver organisasjonen

– Det er folk som har det rette tankesettet.

På frokostseminaret om digitalisering i oljebransjen som enerWE arrangerte på Forskningsparken i Oslo rett før påsken, holdt Merete Løland fra Statoil et foredrag om hvordan tilrettelegge for at menneskene i organisasjonen møter digitalisering med et positivt sinn.

Vi tok en prat med Løland etter foredraget, og spurte hvordan de i Statoil jobbet med å tilrettelegge for digitale engasjement.

– Vi har digitale ninjaer som driver organisasjonen. De er endringsagenter. De skaper utrolig mye engasjement. Det å bygge på folks kompetanse, og la de vise det frem gjør at vi får til et godt engasjement. Vi har folk med mye kompetanse, og når de får dele kompetansen sin ser vi at folk blir engasjerte, sier Løland.

For å få til dette bruker de et intert sosialt nettverk.

– Vi bruker Yammer, og Office365 applikasjonene. I dag er vi 20.000 ansatte på Yammer. Alle deltar ikke like mye, men det er et stort engasjement, sier Løland.

Hun synes det er morsomt å bruke beskrivelser som digitale ninjaer om ansatte, men mener det er en god beskrivelse av en viktig gruppe mennesker i organisasjonen.

– Ninjaene våre er de virkelige endringsagentene. Det er folk som har det rette tankesettet. Mange har gode kunnskaper om digitale verktøy. De har det rette tankesettet som gjør at de kan hjelpe lederne og medearbeiderne. De er på en måte uformelle ledere som er kjempeviktige for selskapet, sier Løland.

Se hele videointervjuet øverst i artikkelen.