– Selskapene i bransjen må bli flinkere til å være med i det offentlige ordskiftet

Olje- og energiministeren mener at flere i bransjen må på banen i samfunnsdebatten.

I forrige uke stilte olje- og energiminister opp på enerWE Communication Conference for å avslutte dagen med et foredrag om kommunikasjon i energibransjen.

I løpet av denne dagen ble det blant arrangert en paneldebatt med NRK, Norsk olje og gass, samt DNB, der det ble diskutert hvorvidt olje- og energibransjen fikk den oppmerksomheten den fortjener. Debatten tok utgangspunkt i en rapport fra Medietilsynet som viser at bare 0,9 prosent av artiklene på NRK.no handler om olje- og energibransjen.

Vi spurte olje- og energiministeren om han mener at bransjen får den oppmerksomheten den fortjener av norsk presse.

– Alle får det de fortjener. Det nytter ikke å peke på media og skylde på de, sier Søviknes til enerWE.

Han mener samtidig at olje- og gassbransjen har mye å være stolt av, men at bransjen kanskje ikke har vært flink nok til å vise frem mulighetene som de unge har innen olje og gass.

Søviknes mener bransjen med fordel kan bli litt mer aktive.

– Bli litt mer offensive og ta del i de offentlige debattene, sier Søviknes.

Når olje- og energibransjen argumenterer for sine syn, er det gjerne i faktatunge presentasjoner. Søviknes mener det er viktig, men han savner en tilnærming der det blir tydeligere for folk flest hva det betyr for dem.

– Faktaene er ekstremt viktige å få frem, men de må formidles på en måte som angår folk i hverdagen, sier Søviknes.

Han oppfordrer flere selskaper til å komme på banen og delta i samfunnsdebatten.

– Jeg mener at selskapene i bransjen må tenke gjennom sin kommunikasjonsstrategi og bli flinkere til å være med i det offentlige ordskiftet. De må vise frem hva de skaper av arbeidsplasser, sier Søviknes.

Se hele videointervjuet med olje- og energiminister Terje Søviknes øverst i artikkelen.