MarineSafety_Færnerseilas_Magnus
Marine Safety Kim Aasland Foto: Marine Safety

– Ambisjonen er å slå pappa!

Magnus Marthinsen skal delta på Årets Færder-seilas. Da er det to ting som gjelder: sikkerhet på båten – og knuse pappa på resultatlista.

Fredag 9. juni går startskuddet for Færderseilas nummer 69. Færder’n arrangeres hvert år den andre helgen i juni, og tradisjonen tro samles seilere fra hele Norge snart på nytt for å konkurrere om ettertraktede førsteplasser i de ulike klassene, slik de har gjort siden 1947. Blant deltagerne finner vi Magnus Marthinsen, som dette året skal konkurrere i regattaen for fjerde gang.

Magnus startet seilekarrieren allerede som barn ombord på familiens båt. Han har senere utviklet bred kunnskap om sjøen gjennom sin verneplikt i Sjøforsvaret og stilling som instruktør hos Trygg Ombord, hvor han kurser sine kunder til båtførerprøven og sikrere håndtering av arbeidsbåter.

Bli oppdatert! Meld deg på vårt nyhetsbrev her

Seileinteressen smittet vennene

Interessen for seiling startet i barndommen, hvor Magnus tidlig fikk testet sine kunnskaper om båtlivet. Han forteller enerWE at lidenskapen har gått i arv fra far til sønn.

-Pappa og jeg har seilt hver sommer helt siden jeg var liten, så all viktig kunnskap om seiling har jeg arvet fra han. Han hadde egen båt da han var liten, så han har nok interessen derfra. Pappa var veldig opptatt av at jeg tidlig skulle ta ansvar på båten, lære meg roret og de ulike knutene. Han var også god til å følge opp, lærte meg senere de viktige tingene om kart, navigasjon og ikke minst hvordan man styrer båten smart og effektivt under ulike vindforhold.

Da Magnus endelig fikk lov til å bruke familiens båt på egenhånd, ble den gryende interessen for seiling snart smittsom i omgangskretsen.

– Da jeg ble 16 og tok båtførerprøven, fikk jeg låne familiens båt og dra ut med gutta. Dermed spredte interessen seg i vennegjengen, og førte raskt til at vi for tre år tilbake begynte å seile Færder’n. Vi har deltatt hvert år siden.

Konkurrerer med de beste

Magnus og mannskapet skal delta i klassen R45+ med båten Exabyte. Dette er racingklassen for båter med spinakkerseil, fra 45 fot og oppover, en klasse som han mener er en av de mest utfordrende, teknisk sett.

– Spinakkerseilene er store, tunge seil designet for å maksimere farten under lave vindforhold. Denne seiltypen krever større teknisk kunnskap hos alle i mannskapet. Jeg syns personlig dette er den råeste klassen hvor de som er skikkelig flinke melder seg på med mindre de seiler med båter brukt i EM på 11 meter, hvor alle båtene bygges helt likt.

Rekrutterte mannskap fra guttegjengen

Til årets seilas har de samlet 11 stykker i mannskapet. Disse er rekruttert direkte fra guttegjengens harde kjerne.

-Skal man gjøre det bra i Færder’n må alle ha full kontroll. Vi fordeler roller innad i mannskapet, setter en i luka med ansvar for tau, en på fordekket med ansvar for seilskift, en til å trimme seilene. Dette er mennesker som bør inneha kunnskap om hvordan de gjør jobben bra, om man vil hevde seg i toppen. 

Hvordan er nivået på årets mannskap?

– Mannskapet varierer litt fra gang til gang. Nivået i år tror jeg er ganske bra. Alle i crewet har deltatt på regatta tidligere, med unntak av en. For å holde progresjonen oppe prøver vi å ta med de som har vært med flest ganger før for å skape en hard kjerne. Slik blir vi et team som sammen lærer ting underveis.

Er det noen lærdommer som utpeker seg?

– Vel, under vår første regatta ødela vi to seil. Det ble en dyr affære. Vi rigget opp et stort spinnaker-seil med tynn duk fordi vindforholdene var lave. Senere blåste det opp. Her burde vi selvsagt byttet seil, men forsøkte isteden å holde båten gående med det vi hadde. Da røk hele seilet og vi mistet mildt sagt mye fart. Nei, vi gjorde det ikke spesielt bra i den regatten der. Vi var ikke sist – men ikke langt unna.

Sikker Færder-seilas med høyteknologisk redningsvest

Magnus forteller at sikkerhet på sjøen er ett av hans fokusområder, og det reflekteres i valget av mentalitet og utstyr på båten.

– Det var hovedsaklig pappa som lærte meg det jeg vet om risiko og sikkerhet på sjøen. Den største faren under seiling er å bli slått over bord av bom eller seil. På båten praktiserer man sikkerhet på ulike måter for å hindre dette. Første regel er å bruke hodet, og ikke sette deg selv i farlige situasjoner. Andre regel er å bruke båtens livline. Under regatten har man en sikringsline i båten som alle kan feste seg til. Hvis man går på sjøen skal lina hindre deg i å slepes langs siden av båten og være så kort at man ikke får hodet under vann. Men uforutsette ting kan alltid skje, og da er tredje regel at man sørger for å ha på seg en smart og sikker redningsvest. Om uhellet er ute vil redningsvesten holde deg flytende med hodet over vann og frie luftveier.

Magnus og resten av mannskapet har i år valgt å bruke redningsvester med AIS-teknologi (Automatic Identification System) fra Marine Safety.

– Vi bruker markedets tryggeste og smarteste redningsvest. Om en i mannskapet skulle falle på sjøen under Færder’n vil vi med AIS-systemet umiddelbart finne redningsvestens posisjon på kartplotteren internt i båten, og kan dermed manøvrere båten for å få til raskest mulig redning. Vesten er designet for å skape maksimal oppdrift, og sikre at den som faller på sjøen har hodet over vann til enhver tid. I tillegg er den liten og fleksibel. En god vest begrenser ikke aktiviteten i stor grad. Har du en fleksibel vest som sitter bra på kroppen, så hemmer den ikke prestasjonen under en regatta.

Hva er mannskapets ambisjon for årets Færder-seilas?

– Vi kjenner mange båter nå og vet hvordan de seiler på listene, så vanligvis legger vi en liten plan på hvem vi har lyst til å slå. I år har vi vært minimalt ute på sjøen og øvd, så om vi havner i øvre del av resultatlista skal vi si oss fornøyd.  Med mindre pappa skal delta i år. Når pappa seiler mot oss i regatta, ja da har vi bare ett mål; å slå han. 

Hvilke tips har du til nybegynner-seilere som vil bli med på Færder-seilasen? 

Meld deg på i turklassen, det er en klasse hvor de fleste melder seg på for moro skyld. Her seiler man med litt lettere seil som er enklere å manøvrere. Det er viktig å sørge for at alle i mannskapet har en grunnleggende kunnskap om hvordan man håndterer båten godt. Og ha det gøy!

Husk: alle kan lære å seile på en dag – også har du resten av livet på å bli skikkelig god.

Følg oss på Facebook

Stikkord: , , , , , ,

Denne artikkelen er skrevet av Marine Safety som er kunde av enerWE AS

Marine Safety

Marine Safety skal være best på personlig sikkerhetsutstyr til maritim, olje- og offshoresektoren. Vi leverer de beste produktene fra tyske produsenter med høy kvalitet, god ergonomi og komfort for brukeren, kombinert med høy produktkompetanse.
Annonse
Ads banner