Berit Svendsen Telenor
Leverandør Kristine Kotte-Eriksen Foto: enerWE

– Data er den nye oljen

Berit Svendsen mener leverandørindustrien må hjelpe oljebransjen inn på nye spor.

CEO i Telenor Norge, Berit Svendsen, mener at de selskapene som ikke klarer å utnytte dataen de selv sitter på ikke kommer til å klare seg, og at oljebransjen har mye å lære.

– Alle bedrifter har enorme datamengder, og selskaper som for eksempel Google klarer å benytte seg av denne kunnskapen til å målrette reklame og personlig service ut ifra kundens forventninger og behov, forteller Svendsen til enerWE.

Hun forklarer at selskaper som for eksempel Tesla vil kunne bli en konkurrent til forsikringsselskaper, da de er mye flinkere til å hente ut og benytte seg av presis data om hver enkelt bilfører enn det forsikringsselskapene klarer i dag.

Leverandørindustrien må få slippe til

På samme måte mener topplederen at leverandørindustrien i oljebransjen må være nøkkelen til å komme opp med mer kostnadseffektive løsninger.

– Jeg tror det finnes et kjempepotensial for leverandørene, for industrien har lagt til seg alt for mange «high-end»-løsninger som man har hatt råd til. Så jeg tror det viktigste er å spørre leverandørene «Hva kan dere hjelpe oss med?», forklarer Svendsen.

Motiverer kvinner

enerWE møtte Berit Svendsen på konferansen Licence to Lead, som er initiativ i regi av PwC og organisasjonen Women Speakers, som skal inspirere flere kvinner til å ta plass i næringslivet. Svendsen og Elisabeth Grieg var blant foredragsholderne.

Hun mener at det er rom for mange flere kvinner i topplederstillinger.

– Vi kvinner må støtte hverandre, og vise at vi kan og vil. Og når vi havner i de posisjonene, så må vi være flinke til å slippe til mange nye damer. Det er vår jobb, avslutter topplederen.

Stikkord: , , ,

Annonse
Ads banner