Bilde av fartøy
Kontrakter Redaksjonen Foto: ABB/Ulstein Verft

120 millioner kroner

Kontrakter med Ulstein og Kawasaki Heavy Industries.

ABB skal levere energieffektive kraft- og fremdriftssystemer til spesialfartøyer bygget for arbeid med undervannsinstallasjoner, blant annet til det største fartøyet noensinne bygget ved Ulstein Verft. Dette skriver selskapet i en pressemelding.

Kontraktene med Ulstein Verft i Norge og Kawasaki Heavy Industries i Japan er verdt rundt 120 millioner kroner og ble inngått i første kvartal 2014. Kraft- og fremdriftssystemer fra ABB vil gi høy energieffektivitet og sikre tilstrekkelig kraft til krevende operasjoner for offshorefartøyer som skal jobbe med serviceoppdrag knyttet til undervannsinstallasjoner.

Denne typen offshoreoperasjoner er nøyaktighetsarbeid som først av alt krever pålitelig og tilstrekkelig kraft, noe som våre løsninger optimalisert gjennom flere tiår vil gi. Vi setter pris på at vi igjen får levere velprøvd elektrisk fremdriftsteknologi til ledende internasjonale skipsverft og rederier, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Det ene fartøyet av ULSTEIN SX 165 design skal leveres i 2015 og er med sine 145,7 meter ganger 28 meter det største fartøyet noen gang bygget ved Ulstein Verft i Ulsteinvik. Det skal eies av Island Ventures II LLC, et joint venture mellom Edison Chouest Offshore og Island Offshore. ABB skal levere en komplett diesel-elektrisk fremdriftspakke med generatorer, tavlesystemer, transformatorer, frekvensomformere og fremdriftsmotorer.

Fartøyet blir sertifisert for DP3-operasjoner, det vil si oppdrag med dynamisk posisjonering med markedets høyeste krav til redundans og feilsituasjoner. ABBs løsning tilfredsstiller kravene for sammenkobling av kraftsystemene i ring og/eller radielt. Dette gir vesentlig høyere fleksibilitet og tilgjengelighet på systemet, samtidig som det reduserer drivstofforbruk og utslipp. Operasjoner med dynamisk posisjonering krever at fartøyet holdes i nøyaktig posisjon ved hjelp av kraftsystemer og thrustere.

Det andre fartøyet av Rolls-Royce UT 777 design bygges for Island Offshore av verftet Kawasaki Heavy Industries i Japan for levering i 2017. I tillegg til diesel-elektrisk fremdriftssystem leverer ABB et sikkerhetssystem for brann og gass-varsling samt ABBs remote diagnostic system (RDS) som gir fartøyet fjernovervåking av tilstanden til både kraft- og fremdriftssystemet og 24 timers tilgang på ABBs globale serviceressurser.

En god serviceavtale gir kundene rask tilgang til eksperter i hele vårt globale servicenettverk. For rederiene gir det økt driftssikkerhet og betyr i praksis kortere reparasjonstider og raskere tilgang på reservedeler, som er viktig for at fartøyet skal kunne holdes mest mulig i arbeid, sier Sindre Sætre.

Begge fartøyene benytter seg av ABBs velrenommerte lavspennings frekvensomformer fra fabrikken i Ulsteinvik, som er levert i mer enn 1300 enheter. Omformeren brukes til å regulere hastigheten på motorene i fremdriftssystemet.