ABB Integrerte operasjoner
Industri Redaksjonen Foto: enerWE

ABB lanserer verdens mest energieffektive maritime, elektriske fremdriftssystem

Azipod XL, den nyeste utgaven av ABBs elektriske fremdriftssystemer, øker skipets drivstoffeffektivitet  med inntil 10 prosent i forhold til andre Azipod-modeller og opptil 20 prosent sammenlignet med moderne propellakselsystemer. Effektivitetsøkningen i den nye versjonen er oppnådd med et unikt dysesystem som akselererer vannstrømmen til propellen. Det gir økt skyvekraft samtidig som redesign av thrusteren har gitt redusert vannmotstand.

ABB forteller i en pressemelding, at siden den første installasjonen for 25 år siden, har Azipod-fremdriftssystemer hatt over tolv millioner driftstimer med en tilgjengelighet på 99,8 prosent. Hittil har systemet redusert forbruket av bunkersolje med 700 000 tonn og dermed bidratt til å redusere klima- og miljøutslippene fra maritim industri.

Azipod har, med sitt girløse og manøvrerbare fremdriftssystem, som inkluderer en elektrisk motor i undervannsenheten, nærmest blitt en industristandard. Med 360 graders manøvrerbarhet er det et ofte foretrukket system for å styre og drive en lang rekke fartøystyper.

– Vi arbeider kontinuerlig med tekniske fremskritt til glede for våre kunder og miljøet som en del av vår Next Level-strategi. Azipod XL er et perfekt eksempel på dette. Nyvinningen representerer den største forbedringen i fremdriftssystemets drivstoffeffektivitet i nyere tid. Om eksisterende Azipod-enheter ble erstattet med den nye modellen, ville maritim industri spare ytterligere 2,2 millioner tonn drivstoff og syv millioner tonn CO2 de neste 25 årene, sier Sindre Sætre, leder for ABBs marinevirksomhet i Norge.

Azipod XL-konseptet kan designes for å gi maksimal trekk- og skyvkraft ved lavere hastigheter, men likevel ha gode ytelser ved høyere hastigheter. Fremdriftssystemet passer derfor godt til fartøy som slepebåter og offshore konstruksjonsskip. Ferger og LNG-tankere er også passende skip for det nye produktet.

Azipod XL er tilrettelagt for avansert tilstandsovervåking gjennom ABBs konsept for Internet of Things, Services and People og sine maritime samhandlingssentre (Integrated Operations Centers), blant annet i Norge, som kontinuerlig overvåker utstyret og ytelsene til over 600 fartøyer globalt.

Stikkord: