Statoil må rydde på nett

For dårlige nettsider, hevder ekspert. Nå skal de få så hatten passer Den 14. februar publiserte enerWE.no nyheten med overskrift «Oljeselskap har dårlige nettsider». Dette budskapet skal Jostein Magnussen fra Netlife Research predike på Energy Communication Conference. I salen sitter mange av kommunikasjonsdirektørene i oljebransjen. Stor interesse for artikkel Artikkelen førte i helgen til en … Continued

For dårlige nettsider, hevder ekspert.

Nå skal de få så hatten passer

Den 14. februar publiserte enerWE.no nyheten med overskrift «Oljeselskap har dårlige nettsider». Dette budskapet skal Jostein Magnussen fra Netlife Research predike på Energy Communication Conference.

I salen sitter mange av kommunikasjonsdirektørene i oljebransjen.

Stor interesse for artikkel

Artikkelen førte i helgen til en tydelig topp i antall unike besøk på enerWE.no. Vi har derfor bedt Jostein Magnussen fra Netlife Research utdype hva han mener når han sier at oljeselskap har for dårlige nettsider.

Dette gjør oljebransjen feil

Hva er den vanligste feilen som gjøres når man skal lage en nettside for et selskap?

Den vanligste feilen er å tenke for mye på alt det man ønsker å ha ut, og ikke nok på hva brukeren faktisk kommer for å gjøre, forteller Magnussen til enerWE.no.

Nettstedet skal ha tydelige mål, men hvis disse målene ikke matcher brukerbehov blir det for mye push-kommunikasjon som pushes ut i intet.

Mister gode jobbkandidater fordi nettsiden er dårlig

Et oljeselskap tjener penger på å pumpe opp olje. Hvorfor skal et oljeselskap tilpasse sin nettside til mobil?

Stadig større andel av trafikken til alle nettsider kommer fra mobiltelefoner og nettbrett. Brukerne benytter den «dingsen» som er nærmest, mobilen, nettbrettet eller PCen.

Brukeropplevelsen blir rimelig elendig når brukeren skal klikke på bittesmå lenker og zoome inn og ut på telefonen for å få gjort det de ønsker. Da kan de lett bli misfornøyd, la være å gjøre det du ønsker at de skal gjøre, gå til en konkurrent eller annen informasjonskilde.

Ved rekruttering kan oljeselskapene miste gode kandidater fordi de ikke finner frem på nettsiden.

Det handler IKKE om  å lage eget innhold for «folk på farten», men å gjøre navigasjon og design tilpasset ulike skjermstørrelser.

Statoil, DNO og Idemitsu dårlige eksempler

Nevnt tre oljeselskap som bør rydde opp på nettsiden sin.

Statoil, DNO og Idemitsu.

Må lete etter gode eksempler

Nevn et oljeselskap som har en brukervennlig nettside.

Her må jeg lete litt mer før foredraget.

Hvorfor delta på Energy Communication Conference?

Hvorfor bør folk komme og høre på deg på Energy Communication Conference?

Du får konkrete tips til hvordan nettstedene i bransjen kan gjøres bedre og eksempler på nettsted fra andre bransjer som gjør det bra.

Magnussen avslutter med å si at han også skal dele ut litt skryt. Ikke alle oljeselskapene har like dårlige nettsider.

Energy Communication Conference er et arrangement av konferansearrangøren TEAM Nordmarka AS.

Det opplyses om at Ansvarlig redaktør har eierinteresser i TEAM Nordmarka AS.