Jostein Magnussen Netlife
Arrangement, IKT TEAM Nordmarka AS Foto: Lars Vidar Gullestad

Jo mer du fjerner

… jo bedre går det.

Jostein Magnussen er Markedsdirektør og potet i Netlife Research. Han er viden kjent for sin uredde raljering med nettsider og virksomheter, og dagens foredrag er intet unntak. Statoil, Noreco, Norske Shell, og Lundin er noen av selskapene får sine nettsider eksponert.

Folk gjør hva som helst på alle dingser hvis du lar dem, sier han

Magnussen slår et slag for å la brukerens behov komme forran det du ønsker å formidle. Det er kritisk at innholdet er det samme på alle enheter. Mobilitet er sentralt.

Men mobilitet betyr ikke at en app er ikke alltid løsningen. Vurder når det passer med en app. Hvis den brukes ofte og hvis den skal bruke innebygget funksjonalitet i telefonen krever det en app, men still krav til ideen, sier Magnussen og presenterer sjekklisten:

  • Hva skal appen gjøre?
  • Hvem skal bruke den?
  • Når skal appen brukes?
  • Hvor skal appen brukes?
  • Hvorfor skal man bruke den?

Videre tar han et oppgjør med bildekaruseller, coverflows og komplisert navigasjon. Hvorfor er disse virkemidlene et problem? Fordi det hindrer brukerne av nettsidene i å finne det de leter etter. Brukerne er ikke opptatt av navigasjon, men av innholdet. Lange menyer gjør at besøkende til nettsidene mister motet. Fjerning av menyene kan gi deg flere klikk på relevant innhold.

Jo mer du fjerner, jo bedre går det.

Magnussen avslutter med å gi konferansedeltakerene konkrete råd for å styre nettsider med fokus på toppoppgaver, og la det skinne igjennom hva det er som er spesielt og annerledes ved å vise personlighet.

Denne artikkelen er skrevet av TEAM Nordmarka AS som er kunde av enerWE AS

TEAM Nordmarka AS

TEAM Nordmarka AS er en profesjonell konferanseaktør. I 2015 arrangerer TEAM Nordmarka AS blant annet følgende konferanser: Se teamnordmarka.no eller facebook.com/teamnordmarka for ytterligere informasjon.
Annonse
Ads banner