Linkedin
HR Redaksjonen

Negativ employee branding

Rekrutteringsbyrå er verst.

I den senere tid har flere diskusjonstråder på Linkedin omhandlet rekrutteringsbyråer og HR-avdelinger som ikke gir tilbakemelding til jobbsøkere. Frustrerte jobbsøkere står igjen med spørsmålet om de fortsatt er med i evalueringen, eller om stillingen er besatt.

Stor frustrasjon

Idunn Thorsø er en av de frustrerte jobbsøkerne.

Thorsø forteller at hun som oftest får standardsvar av typen ”beklager men det ble ikke deg denne gangen, men lykke til videre”.

De resterende gangene får jeg enten ikke noe svar i det hele tatt, eller så kommer det en upersonlig fellesmail til alle når stillingen er besatt.

Hun forteller at det hører til et svært smalt unntak at man får en tilbakemelding på hvorfor man ikke gikk videre.

Christoffer Hovde blogger om ledelse. Han er enig med Thorsø.

Helt rett som Idunn sier her, de ansetter først for så å gi avslag til de kandidatene som ikke fikk stillingen. Mange er dessverre veldig sløve med avslag, ofte dumpes det ut en standardmail en god stund etterpå.

Må selv sjekke om søknaden er mottatt

Thorsø har ofte opplevd å ikke få svar fra private aktører.

Det private næringslivet har et stort forbedringspotensial på å gi bekreftelse på å ha mottatt søknader også. Her må jeg ofte sjekke opp om vedkommende i det hele tatt har mottatt søknaden min.

Dårlig inntrykk av bedriften

Jeg sitter igjen med et inntrykk av at bedriften er arrogant ovenfor den arbeidskraften de velger å ignorere, forteller Thorsø. Jeg opplever det også som mangel på respekt ovenfor kompetent arbeidskraft som viser interesse og engasjement for bedriften.

Jeg søker jobber der jeg tror jeg kan ha mye å bidra med og bruker derfor tid og energi på å sette meg inn i bedriften og dens utfordringer og potensialer. Da er det sårt å ikke en gang bli vurdert, kanskje enda sårere å ikke få svar en gang.

Det blir jo ikke til at man søker jobb der noen flere ganger for å si det sånn.

Thorsø synes det er et tankekors når enkelte bedrifter ikke tar seg tid til å svare på jobbsøknader eller gi tilbakemelding på hvorfor folk ikke går videre i en rekrutteringsprosess.

Jeg kan jo bare spekulere, for noen handler det kanskje om tidsbruk, for andre er det kanskje andre ting som spiller inn.

Med et arbeidsmarked hvor det er arbeidsgivers marked, bader arbeidsgiverne i velvillig og sulten arbeidskraft og kan velge og vrake akkurat hvem de føler for.

Thorsø tror mange arbeidsgivere velger med magefølelsen når de skal velge ut hvem den nye medarbeideren eller kollegaen skal bli.

Dermed går sikkert mange søknader rett i søppelkassen før de engang ser på CV’en.  Svosj, så er man ute av prosessen selv om man kanskje absolutt er kompetent for jobben. Man ordla seg kanskje feil i søkerbrevet og da kan det være nok til at man ved et klikk på sletteknappen er uaktuell og deretter helt bortevekk fra søknadsbunken.

Ironisk

Fredrik Storrø søker også jobb. Han deler Thorsøs oppfatning.

Det er litt ironisk, forteller han. De som ikke gir svar er rekrutterings- og bemanningsselskapene.

I tillegg har jeg og sendt inn søknader til selskaper innen olje – og gass. Der jeg får automatisert svar om at de har mottatt søknaden, men så hører jeg ikke noe mer.

Storrø forteller at han 8 av 10 ganger ikke får svar på jobbsøknader.

Følelsen jeg sitter igjen med er at jeg ikke får noe igjen for å bruke såpass lang tid på å tilpasse søknad og CV til hvert enkelt jobb.

Hvorfor skal jeg søke? Jeg får jo ikke svar uansett? Og jeg har alltid tenkt positivt og tenker det verste jeg kan få er et nei ,men følelsen av å ikke få svar er enda verre. Det gjør noe med meg som person.

Jeg føler at jeg ikke er verdt noe fordi at noen velger å ignorere meg, framfor bare å si: Beklager, men du er dessverre ikke en kandidat for stillingen.

Han forteller at de gjennom studiene har lært at det å gi tilbakemelding er viktig.

Det har noe med menneskeverd og respekt for de som faktisk bruker tid på å søke, mener han.

Jeg tror at de ikke svarer for at de rett og slett ikke gidder å bruke tid på kandidater som ikke er relevante.

Bedrifter forventer at man skal bruke lang tid på skrive og søke på en stilling hos dem, men at de ikke gidder å bruke ett minutt på sende et svar er uforståelig.

Mangel på tilbakemelding et problem

Erik Falk Hansen er Partner i OG-S AS (Recruitment of Management & Specialists). Han mener at mangel på tilbakemelding er et stort problem i dagens marked og da spesielt i henhold til bemanningsbyråene.

Jeg antar at så høyt som 80 % av de som søker, men som ikke er aktuelle ikke får tilbakemelding.

I tillegg til dette så er det en rekke byråer som har en policy på hjemmesiden og i stillingsannonsen om at de som ikke er aktuelle heller ikke hører fra dem.

Dette er helt forkastelig, mener han. Jeg snakker ukentlig med mer enn 100 søkere innenfor olja, og er det en ting som er frustrerende for dem så er det dette.

De har blitt fortalt av bemanningsbyråene at de må bruke god tid på søknad og i tillegg skreddersy CV, og så hører de ingen ting. Disse 3 timene kunne heller blitt brukt på å fokusere på andre ting som kan få dem jobb eller for den saks skyld på familien. Det viser bare hvor respektløst det er å ignorere søkerne. Det gjør jobben og hverdagen deres mye tyngre og de er i en vanskelig situasjon som det er.

Falk Hansen mener bestemt at de som legger ut annonse og ikke svarer søkerne ikke skulle få lov til å drive med en jobb som har med mennesker å gjøre.

Man må forstå at når man først åpner døren til søkere gjennom annonser så må man også lukke den på en respektfull og profesjonell måte.

Jeg kan ikke forstå at kundene til disse byråene finner seg i dette. Det blir negativt snakk om dem også og det er på lang sikt skadelig.

Christian Kamhaug er Digital Manager & Travel Industry Practice Lead i Gambit Hill+Knowlton Strategies. Han har også deltatt i diskusjonstråden på Linkedin.

Det der er nok et ganske utbredt problem, skriver han. Og det koster ikke stort å sende en mail og si «sorry, det ble ikke deg denne gang.

Rollebytte

Erik Falk Hansen avslutter med å minne om at rollene en dag kan være byttet om.

En bedrift som ikke bryr seg så hardt med hvilken kompetanse de faktisk ansetter eller ignorerer, etterlater seg et dårlig rykte.

Hvem vet, en dag kan rollene være byttet om, da kan det ryktet eller det dårlige omdømme fort bli et problem for bedriften.

Annonse
Ads banner