Mari Kihle
HR Redaksjonen Foto: enerWE

Latest news fra morfars stuebord

NHH-studenten Mari Kihle har styrt enerWE-skuta i sommer.

Det er mulig du har lurt på hvor sakene våre har kommet fra i sommer. Svaret er at det er NHH-studenten Mari Kihle har hatt ansvaret for desken, noe som gir sjefsredaktør Chul Christian Aamodt mulighet til å fiske så mye krabbe han måtte ønske i Nøtterø’s idylliske skjærgård.

Mari kan meddele at sommernyhetene har kommet direkte fra morfars mørklakkerte stuebord.

Ja, jeg må si det har vært en storartet sommerjobb å drive nettavis fra morfars stue. Han er tross alt en ringrev i Trøndelags næringsliv, og mener mye om det meste. Vi har hatt mang en diskusjon om olje, energi og politikk denne sommeren.

Hvordan ble du interessert i olje og energi? 

Haha, det ligger vel litt i familien. Jeg har brødre som studerer fornybar energi og vannkraft, samt et søskenbarn som forsker på solcelle-teknologi ved NTNU. Vi blir vel en liten energi-mafia til slutt, tenker jeg.

Kreativ kommunikasjon og investeringsanalyse

Mari kommer fra Trondheim, og har treårig utdannelse fra Westerdals Høyskole. Hun har jobbet ett år som kreatør og tekstforfatter for reklamebyrået McCann Erickson, men tar nå bachelor i Økonomi og Administrasjon ved Norges Handelshøyskole (NHH) i Bergen.

Jeg var ferdig på Westerdals og hadde vært innom reklamebransjen, men ville lære mer om økonomi og ledelse. Da virket Norges Handelshøyskole som et naturlig valg. Det er klart det er stor kontrast å gå fra kreativ kommunikasjon på Westerdals til investeringsanalyse og statistikk på NHH, men jeg er sikker på at det blir en bra kombinasjon til slutt.

Mari er aktiv i Start NHH, et underutvalg som ønsker å fremme entrepenørskap på skolen. Hun forteller at interessen for energi og grundervirksomhet gjorde enerWE til en attraktiv arbeidsgiver.

Jeg har interessert meg for startups siden jeg var liten. Nettavisen enerWE er bare to år gammel, altså på toddler-stadiet i mediesammenheng, så dette er en spennende tid. Strategier skal perfeksjoneres, og veien videre skal stakes ut, så for min del er dette et perfekt tidspunkt å bli med i teamet på.

enerWE lever av innholdsmarkedsføring i form av selvpublisering. Mari mener forretningsmodellen er nyskapende, og langsiktig levedyktig.

På Westerdals så vi tegn til at ‘content marketing’ kom til å bli fremtiden innen markedsføring, en fremtid hvor bedriftene publiserer eget innhold fremfor å kjøpe reklameplass i de tradisjonelle kanalene. Jeg applauderer Chul for å være så tidlig ute med å satse på dette området, og da spesielt i et nisjemarked som olje og energi.

Hva er planen videre? 

Vel, jeg håper å bli bransjens Thina Saltvedt innen energirelatert kommunikasjon. Hårlengden er er der, jeg må bare skaffe meg PhD og noen fargerike kjoler først.

Sommerens topp 3 innen energi og innovasjon i følge Mari: 

  • sALt lamp – en lampe som går på vann og to teskjeer salt
  • Aquaman Crystal – et oksygenlagrende materiale fra Danmark som lar oss puste under vann.
  • Solar fuel cell – en nyoppdaget solcelleteknologi som lager drivstoff

Stikkord: , , , ,

Annonse
Ads banner