InOILvation Shara
HR Redaksjonen Foto: Norsk olje og gass

Jeg sto alene, det var ingen som tok vare på meg

Fredag samlet 300 mennesker seg på Mulighetsterminalen i Stavanger for å høre mer om prosjektet, som har fått navnet InOILvation.

Målet er at tidligere ansatte i olje- og gassbransjen skal ta med seg sin kompetanse til bedrifter utenfor næringen, skriver Norsk olje og gass på sine nettsider.

– De arbeidsledige og nyutdannede fra olje- og gassbransjen har en unik kompetanse. 22. og 23. februar skal vi ha workshopen der bedrifter kommer med dagsaktuelle problemstillinger. Disse skal arbeidsledige fra olje- og gassnæringen forsøke å løse.

Ønsker å formidle folk til jobb

– Målet vårt er å få til en flyt av kompetanse, slik at arbeidsledige kan få jobb i andre næringer, forklarer Shara Mabast Ali, prosjektleder og den som står bak ideen om InOILvation.

Sammen med Nav Rogaland ga Ali en innføring i prosjektet til de som møtte opp fredag.

– Vårt ønske er at møtet skal formidle folk til jobb. Bedriftene som blir med er ulike faser, men kan komme til å rekruttere folk inn. Det er en gylden anledning til å vise frem kompetansen enkeltpersonene har, sier Sasha Monique Elvik i Nav Marked.

Sto uten jobb

Petroleumsingeniøren Shara Mabast Ali kjenner seg godt igjen i de utfordringene de arbeidsledige og nyutdannede står overfor.

– I 2015 var jeg ferdig med min bachelorgrad som petroleumsingeniør. Det var også den første sommeren siden jeg var 15 år at jeg ikke fikk sommerjobb. Jeg sto alene, det var ingen som tok vare på meg. Til tross for at jeg hadde en kompetanse mange har bruk for. Det gjorde meg sint, sier Ali, som ble en del av Den nye oljen-prosjektet til Norsk olje og gass i fjor.

Støtter ideen

Det er der hun har fått tid og rom til å bygge opp InOILvation.

– Olje- og leverandørselskapene som er medlemmer hos oss vet godt hvilken kompetanse som ligger hos folk som har jobbet i bransjen. Vi vil vise frem denne kompetansen til andre bedrifter. Kan vi hjelpe noen på veien til ny jobb, er det den motivasjonen vi trenger for å være med på dette, sier Tommy Hansen, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt, i Norsk olje og gass.

Annonse
Ads banner