HMS, Politikk, Sosiale medier Redaksjonen Foto: enerWE

Sosiale medier i kamp om klima

Kritikk på twitter. Ros på Facebook.

Pia Martine Gautier Bjerke er informasjonssjef i Norsk olje og gass med ansvar for miljø.

Vi bruker sosiale medier i stor grad i klimadebatten, forteller hun i et videointervju med enerWE.no. Vi er på Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn og flere andre kanaler.

Norsk olje og gass bruker sosiale medier som en møteplass.

Vi snakker med de som bryr seg om energipolitikk, de som bryr seg om bransjen i Norge, de som vil diskutere klimadebatt og andre tema.

Vi prøver så godt vi kan å snakke med alle, dele kunnskapen vi har, men også bli klokere av det andre har å si til oss.

Gautier Bjerke forteller om en polarisering på Twitter.

Spesielt på Twitter så er det nesten utelukkende kritiske røster som vi diskuterer med. Det har utviklet seg til en hardnakket kamp mellom de tilsynelatende oljefrelste på den ene siden og fornybarfolk på den andre siden.

Så enkelt er det ikke. Vi kan ikke se verden i sort-grønt – skal vi nå et lavutslippssamfunn trenger vi både fornybar og fossil energi – særlig naturgass vil spille en sentral rolle.

Diskusjonene på Facebook er derimot langt mer positive.

På Facebook har vi mange følgere som selv jobber i bransjen, forteller hun.

Videoen øverst i artikkelen viser hele intervjuet.

Annonse
Ads banner