NORDSJØEN 20090527: 
Sleipner Øst-feltet er utbygd med bore- og produksjonsplattformen Sleipner A, som har broforbindelse til en gassbehandlingsplattform og fakkeltårn. Produksjonen startet i august 1993. Her Sleipner A plattformen. Skilt med informasjonen "Sleipner A, Blokk 15 / 9".
Arbeidere i orange kjeledresser på vei ned trapper på plattformen.
Foto: Marit Hommedal / SCANPIX
HMS NTB Foto: Marit Hommedal / SCANPIX

Rustskadde plugger på plattform ble ikke byttet

Statoil oppdaget i 2010 rustskader på plugger på Sleipner A-plattformen i Nordsjøen, men byttet ikke ut alle. I fjor ble tabben oppdaget ved en tilfeldighet.

Det framgår av en granskningsrapport fra Statoil, skriver Stavanger Aftenblad. Etter en lekkasjetest i september 2016 varslet en Aker-ansatt at det rant fra en ventil. «Da mekaniker skulle forsøke å stramme smørepluggen oppdaget de at den var løs. Løsnet smørenippel viste seg å være kraftig korrodert», heter det i rapporten.

En sjekk av tilsvarende ventiler, totalt 286 stykker, ble igangsatt. Det ble gjort 78 funn av plugger som var korroderte eller av uegnet materiale.

– En våken arbeider oppdaget lekkasje, noe som medførte handling. Hadde ikke dette skjedd ville vi ha levd med stor sannsynlighet for en fremtidig gasslekkasje, sier Olav-Einar Kaspersen, tillitsvalgt i Industri Energi i Statoil.

Fagforeningen stiller spørsmål ved hvorfor man ikke sjekket og utbedret i 2010 da man gjorde funn.

Øystein Arvid Håland, direktør for sikkerhet og bærekraft på norsk sokkel i Statoil, påpeker at noe ble skiftet, men ikke alt:

– Vi ser at det var noe som ikke ble fanget opp i den gjennomgangen. (©NTB)

Annonse
Ads banner