COSLInnovator til Troll
HMS NTB Foto: COSL

Rigger kan måtte sveise igjen vinduer

For å få lov til å operere på norsk sokkel kan enkelte rigger bli pålagt å sveise igjen vinduer. Rundt 100 flytende rigger skal undersøkes på nytt etter dødsulykken på en COSL-rigg i fjor.

En 53 år gammel arbeider mistet livet, mens fire andre ble lettere skadd da en kjempebølge traff riggen COSL Innovator på Troll-feltet den 30. desember i fjor.

I sin gransking av dødsulykken fant Petroleumstilsynet to alvorlige regelverksbrudd, og konkluderte med at overbygget på riggen ikke tålte kreftene fra bølgen. Nå blir enkelte rigger pålagt av DNV GL, som godkjenner og klassifiserer rigger over hele verden, å sveise igjen vinduer før vinteren for å eliminere den viktigste risikoen for tilsvarende ulykker, skriver Teknisk Ukeblad og NRK.

Nye retningslinjer gjør at rundt 100 flyterigger av lignende type som COSL Innovator, skal gjennomgås på nytt. Det som skal sjekkes og regnes ut, er klaringen mellom høyeste bølgetopp og underkanten av det nederste dekket, såkalt air gap.

Det er riggene som ikke kan dokumentere god nok klaring, som vil bli pålagt å modifisere riggen, i første omgang å fjerne vinduer. Rigger kan også bli nektet å operere i områdene med strengest krav, som i Norskehavet og Barentshavet.

– Det aller viktigste er at vinduer i eksponerte områder på riggene, blir sveiset igjen så fort som mulig. Da fjerner vi hovedrisikoen for tilsvarende ulykker. Dersom utregningene viser at andre strukturelle endringer også er nødvendig, vil vi kreve det, men med en lengre tidsfrist, sier direktør Ernst Meyer i DNV-GL.

Stikkord:

Annonse
Ads banner