Hanøytangen  20160114.
NB! Plattformen er fra 1 mars 2016 satt i drift på Johan Sverdrup-feltet.
En arbeider ombord på Odfjell-eide Deepsea Atlantic. Plattformen ligger for tiden i opplag mellom sjøhus og fritidsbåter på Hanøytangen utenfor Bergen. Oljeindustrien er i fritt fall på grunn av rekordlav oljepris. Stadig kommer det meldinger om nye oppsigelser og oljefartøy som legges i opplag. Denne plattformen skal imidlertid snart ut på jobb for Statoil på Johan Sverdrup-feltet, men økonomien i prosjektet er for Statoils del tvilsom gitt dagens oljepris.
Foto: Tore Meek / NTB scanpix
HMS NTB Foto: Tore Meek / NTB scanpix

Oljearbeidere skal ha fått munnkurv etter alvorlig hendelse

En alvorlig hendelse på norsk sokkel i 2014 forårsaket ifølge Stavanger Aftenblad ødeleggelser for én milliard kroner. Ansatte fikk beskjed om å holde tett.

Ifølge avisen jobbet flerbruksfartøyet «Boa Sub C» på oppdrag for Statoil i oktober 2014 da en alvorlig hendelse inntraff. Episoden ble ikke kjent for norske myndigheter før i januar 2017. «Boa Sub C» jobbet under vann med rørlegging og røsket med seg og skadet bunnrammen til undervannsinstallasjonen på Smørbukk-feltet. Totalkostnadene for ødeleggelsene skal ha vært til rundt én milliard kroner.

– Vi ble bedt om ikke å snakke om hendelsen. Prosjektledelsen på båten var veldig tydelig på at dette ikke skulle komme ut, sier én av om lag 100 personer som var til stede.

Hendelsen er ikke ført opp i den norske statistikken, og Petroleumstilsynet fikk ikke beskjed før i januar i år. «Boa Sub C» går under maltesisk flagg, men verken de maritime myndighetene på Malta eller klasseselskapet DNV GL, flaggstatens forlengede arm i Norge, kan ikke framvise dokumentasjon på det som skjedde.

– Basert på informasjonen vurderte Statoil dette som en kvalitetshendelse med kun materielle skader og at varsling ikke var påkrevd, skriver Statoils myndighetskontakt Ellinor Nesse i et brev til Petroleumstilsynet.

(©NTB)

Annonse
Ads banner