Helikopter, Superpuma
HMS Redaksjonen Foto: (Illustrasjon) Kiko Alario Salom, Flickr

Luftfartstilsynet opphever flyforbud for Super Puma-helikoptrene

– Skremmende, mener helikopterekspert. 

Kort tid etter avsløringen om at helikopter-produsenten hadde kjennskap til svakhetene ved Super Puma-helikopterne sine, melder TV 2 og Teknisk Ukeblad at Luftfartstilsynet har fått gjennomslag for alle sikkerhetskrav. Super Puma-helikoptrene som har stått på bakken siden Turøy-ulykken i 2016, vil dermed kunne fly igjen fra 14. juli.

Visste om tekniske svakheter

Nyheten kommer kun fem dager etter TV2 avslørte at Airbus Helicopters visste om de tekniske svakhetene som trolig førte til ulykken ved Turøy. Testene viste tydelig at systemet hadde en begrenset evne til å avsløre og varsle om feil, og omfattet de to Super Puma-modellene som de senere år har styrtet. Modellen EC225 styrtet ved Turøy og modellen AS332L2 styrtet utenfor kysten av Skottland i 2009.

Testene ble utført etter Super Puma-ulykken i 2009, hvor 16 mennesker omkom. Også den gang forsvant hovedrotoren mens helikopteret var i luften. Granskningen utført av den britiske havarikommisjonen viste at ulykken skyldes brudd i et tannhjul grunnet metallspon i gearboksen.

Helikopter-ekspert: «Skremmende at flyforbud oppheves»

Men fagforeningen Industri Energi er svært skuffet over at flyforbudet er opphevet.

– Så lenge man ikke vet den bakenforliggende årsaken til at et av planetgirene i helikopterets girboks røk og feilen er utbedret, så bør ikke helikoptrene tas i bruk igjen på norsk sokkel, mener helikopterekspert Henrik S. Fjeldsbø i Industri Energi.

Han sier det er skremmende at Luftfartstilsynet ikke har ventet med å oppheve forbudet før Havarikommisjonen kommer med endelig rapport.

– Samtidig er det, så langt Industri Energi kjenner til, ingen oljeselskap på norsk sokkel som er villig til å ta helikoptertypen i bruk igjen nå, sier han.

Luftfartstilsynet: «Nå mener vi det er trygt å fly denne helikoptertypen»

Komplett havarirapport og årsaksutredelse for helikopterstyrten er ikke ferdigstilt, men Luftfartstilsynet hevder det nå er trygt å fly helikopter-typen.

– Det ene er å redusere sannsynligheten så mye som mulig for at det kan oppstå tretthetsbrudd i planetgirene. Den andre går på å øke sannsynligheten for at, hvis det likevel oppstår et brudd, oppdages det så tidlig som mulig, sier Lars Kobberstad, direktør i Luftfartstilsynet til TV 2.

– Luftfartsmyndighetene i Norge må ta beslutninger basert på fakta og analyser, det mener vi at vi har gjort i denne saken her. Nå mener vi at det er trygt å fly denne helikoptertypen, forklarer Kobberstad.

Produsent hevder forbedringer

Produsenten bak Super Puma er Airbus Helicopters. Selskapet visste angivelig om helikoptertypens tekniske svakheter i lang tid før ulykken, men hevder nå det er gjort endringer som har forbedret sikkerheten. Forbedringene er angivelig gjort etter at selskapet har lært av undersøkelsene utført etter Turøy-ulykken.

Selskapet skriver også at opphevelsen av forbudet ikke nødvendigvis vil føre til at man gjenopptar trafikken med helikopteret, fordi det «tar tid å gjenopprette tilliten til helikoptermodellen».

Fakta om helikopterulykken ved Turøy:

  • Tolv menn og en kvinne omkom i helikopterulykken ved Turøy nordvest for Sotra i Hordaland klokka 12 fredag 29. april.
  • Helikopteret var på vei fra den Statoil-drevne oljeplattformen Gullfaks B i Nordsjøen til Bergen lufthavn da det styrtet.
  • Helikopteret var av typen Airbus Helicopters H225 Super Puma, som inntil i fjor var kjent som Eurocopter EC225.
  • Helikopteret styrtet etter at rotoren løsnet. Ifølge Flightradar24 styrtet helikopteret 640 meter de siste ti sekundene før det traff bakken.
  • Statens Havarikommisjon for transport har lagt fram flere foreløpige rapporter etter ulykken.
  • Juni skrev kommisjonen at et utmattingsbrudd i et av planetgirene trolig forårsaket ulykken.
  • Etter ulykken besluttet Luftfartstilsynet at flere Super Puma-helikoptrene av typen som styrtet, skulle settes på bakken. Det europeiske luftfartstilsynet EASA har senere også lagt ned flyforbud for alle Airbus-helikoptre av typene 332L2 og EC 225 LP.

Stikkord: , , , ,

Annonse
Ads banner