Valemon platform
HMS, Offshore Kristoffer Lie Foto: Harald Pettersen/ Statoil

– Jeg håper dette regelverket går rett i søppelbøtta.

Industri Energi frykter for helikoptersikkerheten i Nordsjøen.

I midten av oktober vil EU-kommisjonen høyst sannsynlig vedta det nye europeiske offshore helikopterregelverket HOFO. I forrige uke uttrykte Industri Energi et klart nei til forslaget.

Dette kan få konsekvenser for Norge gjennom EØS-avtalen. Forbundssekretær Henrik Solvorn Fjeldsbø i LO-forbundet Industri Energi, forteller til enerWE at Norge i løpet av 2017 sannsynligvis vil implementere dette regelverket i norsk rett dersom ikke regjeringen bruker vetoretten sin mot direktivet. Det er noe han håper de gjør.

Mister norske forskrifter

– Hvis norske myndigheter innfører dette direktivet slik det står nå, mister vi muligheten til å ha særskilte norske forskrifter på området. Jeg håper dette regelverket går rett i søppelbøtta hos Samferdselsdepartementet, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, forbundssekretær i HMS Offshore, Industri Energi.

Han frykter at helikoptersikkerheten blir skadelidende som følge av nytt regelverk.

– I Norge har vi verdens sikreste offshoreoperasjoner, hvorfor skal vi endre på dette?, spør Fjeldsbø.

Luftfartstilsynet tilsidesatt

I dag er det krav om norsk driftstillatelse for å drive helikoptervirksomhet i Nordsjøen. Dette blir det slutt på hvis det nye EU-regelverket går gjennom.

– Dette regelverket åpner opp for at utenlandske selskaper skal kunne drive helikopterdrift ut til offshoreinstallasjoner i Nordsjøen. Det landet som utsteder driftstillatelsen vil også ha tilsynsansvaret for disse helikoptrene. På den måten vil det norske Luftfartstilsynet bli stilt helt på sidelinjen. Det eneste de kan gjøre etter dette blir å sjekke dokumenter, mener Fjeldsbø.

Forbundssekretæren frykter for sikkerheten når helikopterselskap fra andre land som ikke engang har kystlinje og er vant med røffe forhold slik som i Nordsjøen, kan få tillatelse til å frakte personell ut til norske oljeinstallasjoner.

– Norsk sikkerhetskultur kan bli utvasket

Statssekretær Tom Cato Karlsen (FrP), i Samferdselsdepartementet, kunne opplyse til Solakonferansen i september i år at saken nå er til behandling i departementet. Og ifølge Industri Energi mente han at norsk sikkerhetskultur kan bli utvasket på sikt hvis dette går gjennom.

Samtidig slår EØS-avtalen fast at norsk kontinentalsokkel ikke er en del av avtalen, og dermed mener Fjeldsbø at helikoptervirksomhet i Nordsjøen heller ikke kan bestemmes i Brüssel.

– Vi ser det slik at dette ikke er relevant fordi det gjelder norsk kontinentalsokkel, avslutter Fjeldsbø.

Det har ikke lykkes enerwe.no å komme i kontakt med statssekretær Tom Cato Karlsen for en kommentar til denne saken.

Stikkord: , , ,

Annonse
Ads banner