Flesland  20110509.
Dette er helikopteret  fra CHC helikopterservice som styrtet ved Turøy utenfor Bergen fredag. Arkivbilde fra 2011.
HMS Mari Kihle Foto: Kristoffer Rivedal / NTB scanpix

-Hvorfor slippes en slik nyhet sent fredag kveld, midt i fellesferien?

Fagforeningene ber om svar fra Luftfartstilynet, kaller inn til møte i brev til samferdselsministeren. 

Industri Energi reagerer med vantro og skuffelse over avgjørelsen fra Luftfartstilsynet om å oppheve flyforbudet for Super Puma-helikoptrene, det kommer fram i et brev fagforbundet har sendt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). I brevet uttrykkes det også vantro over selve måten Luftfartstilsynet har opptrådt i prosessen med å avgjøre om Super Puma-helikoptrene skal få fly igjen.

«Informasjon og involvering i prosessen har vært totalt fraværende»

I brevet ber forbundsleder i Industri Energi, Frode Alfheim, om et møte med Solvik-Olsen for å diskutere Luftfartstilsynets opptreden i saken.

– Det er svært kritikkverdig at involvering og informasjon i denne prosessen har vært totalt fraværende, skriver Alfheim.

Det norske Luftfartstilsynet og britiske luftfartsmyndigheter (UK CAA) bekreftet fredag kveld at de har til hensikt å oppheve flyforbudet for Super Puma-helikoptrene H225LP og AS332L2. Disse helikoptrene har stått på bakken i Norge og Storbritannia siden Turøy-ulykken 29. april i fjor, der 13 personer omkom.

SAFE hardt ut mot Luftfartstilsynet tidligere i uken

Tidligere i uken gikk 2. nestleder i fagforbundet SAFE hardt ut mot Luftfartstilsynets beslutning.

– Opphevingen av forbudet mot å fly Super Puma kommer som en stor overraskelse for oss, og tiltakene som ramses opp i Luftfartstilsynets pressemelding minner om tiltakene Airbus ramset opp etter ulykken i 2009, som forøvrig lignet på Turøyulykken.

Han påpekte da at tilliten til både Airbus og Super Puma nå er borte.

-Airbus sine modifikasjonstiltak er ikke nok til at man kan være sikre på at det ikke vil kunne skje en ny ulykke med de aktuelle helikoptrene, det påpekte SAFEs nestleder, Roy Aleksandersen. 

Forbløffet over at Luftfartstilsynet slipper nyheten mens alle er på ferie 

Alfheim setter i brevet også spørsmålstegn ved tidspunktet for å dele avgjørelsen om å oppheve flyforbudet for Airbus H225 og AS332L2, også kalt Super Puma.

– Det er svært uheldig å slippe slike nyheter sent en fredag når fellesferien har startet, samt innkalle til møte i fellesferien da mange av de berørte parter er på ferie, skriver Alfheim.

Fredag opplyste Luftfartstilsynet i en pressemelding at de har fått gjennomslag for alle sikkerhetskrav, og at flyforbudet oppheves fredag 14. juli.

Industri Energi’s brev til samferdselsministeren:

VEDRØRENDE LUFTFARTSTILSYNETS OPPHEVELSE AV FLYFORBUD PÅ AIRBUS H225 OG AS332L2

Industri Energi viser til nyheten fredag 7. juli 2017 om at Luftfartstilsynet opphever flyforbudet på Airbus H225 og AS332L2. Industri Energi reagerer med både vantro og skuffelse på denne avgjørelsen. En ting er at vi er uenige i grunnlaget for opphevelsen av flyforbudet så lenge rotårsaken til ulykken ikke er kjent, noe annet er måten Luftfartstilynet har opptrådt i denne prosessen.

Det er svært kritikkverdig at involvering og informasjon i denne prosessen har vært totalt fraværende. Selv om det er Luftfartstilsynet som til syvende og sist skal gjøre vurderingen anser Industri Energi det som normalt at Samarbeidsforum for helikoptersikkerhet på norsk kontinentalsokkel (SF) hadde vært involvert og informert om prosessen i forkant. Det er svært uheldig og lite tillitsvekkende at Industri Energi får informasjon om slike prosesser via vårt utvidede nettverk i det faglige helikoptermiljøet fremfor å få direkte informasjon fra Luftfartstilsynet.

Industri Energi stiller også spørsmål ved tidspunkt for både pressemelding av denne avgjørelsen og tidspunkt for innkalling til ekstraordinært møte i SF. Det er svært uheldig å slippe slike nyheter sent en fredag når fellesferien har startet og det er svært uheldig med et møte i fellesferien da det er stor sannsynlighet for at mange av de berørte parter er på ferie. Denne saken har stor betydning for både den faktiske og opplevde sikkerheten til våre medlemmer, og på bakgrunn av det ønsker Industri Energi et møte med Samferdselsministeren snarest mulig.

Tema for møtet bør da være Luftfartstilsynets opptreden, involvering og kommunikasjon i denne saken.

Industri Energi imøteser en snarlig og positiv tilbakemelding på denne henvendelsen.

Med vennlig hilsen, Industri Energi Frode Alfheim Forbundsleder

Statoil og ConocoPhilips vil ikke ta i bruk Super Puma

Statoil har tidligere i uken meldt at de ikke vil ta i bruk helikoptermodellene på nytt.

– Statoil vil ikke benytte helikoptertypene Airbus EC225 og AS332 L2. Luftfartsmyndighetene i Norge og Storbritannia vil oppheve forbudet mot å fly Airbus EC225 og AS332 L2 den 14. juli. Statoil har ingen kontrakter som involverer bruk av disse helikoptrene, og har heller ingen planer om å ta helikoptertypene i bruk, skriver Statoil på sin interne informasjonskanal, Entry.

Statoils beslutning deles av ConocoPhilips.

– Vi tar Luftfartsmyndighetenes beslutning til etterretning, men dette har ingen praktisk betydning for våre operasjoner i Norge, fortalte ConocoPhillps sin kommunikasjonssjef, Stig Kvendseth, til Stavanger Aftenblad.

Stikkord: , , , ,