LB200
HMS Chul Christian Aamodt Foto: Statoil

Hva har vi lært fra tidligere mislykkede slepeoperasjoner på norsk sokkel?

Ikke første gang slepebåtene mister lekteren.

Lekteren Eide Barge og slepefartøyet Eide Wrestler var på vei hjem fra et oppdrag for den tyske marinen i Tunisia og hadde retning mot Høylandsbygd i Kvinnherad i Hordaland, da lekteren slet seg.

– Dette er hendelser som ikke skal skje, men som dessverre skjer av og til. Været har vært ekstremt, sier Georg Eide, styreleder og daglig leder i Eide Marine, som eier lekteren som slet seg onsdag kveld i Nordsjøen, til Stavanger Aftenblad.

Det var fare for at lekteren skulle treffe installasjoner på Valhall-feltet, og BP Norge valgte derfor full evakuering.

Vurderte å bombe lekteren

Jan Erik Geirmo, pressetalsmann i BP Norge forteller til Stavanger Aftenblad at de vurderte å be forsvaret om hjelp til å bombe lekteren for å unngå kollisjon.

  • enerWE kommer i løpet av kort tid med en artikkel som forteller om mulige konsekvenser dersom lekteren hadde truffet en plattform på Valhall-feltet.

Ikke flagget norsk

Vi kommer til å gjennomføre en havnestatskontroll (port state control) på slepebåten og lekteren i løpet denne eller tidlig neste uke. Grunn til at tilsynet gjennomføres som havnestatskontroll er at både slepebåt og lekter ikke er flagget norsk, bekrefter Dag Inge Aarhus, kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet til enerWE.no.

Hvorfor skjer slike hendelser gang på gang?

enerWE har vært i kontakt med en person som var involvert en tilsvarende hendelse på norsk sokkel I 2005. Den gang med rørleggingslekteren LB200 (se bildet). Vedkommende ønsker ikke stå frem med navn.

– Jeg husker godt da rørleggingslekteren LB200/Acergy Piper slet seg fra slepebåtene etter ferdig sesong for legging av Langeled-rørledningen i november 2005. Været var også i denne sammenheng dårlig da de besluttet å starte å slepe lekteren til land.

På tross av svært dårlige værforhold ble slepeoperasjonen startet.

– Man fant ut at det var innenfor kriteriene til å starte sleping. I etterpåklokskapens lys hadde det nok vært best å bli liggende på været med ankrene ute til det dårlige været var over, og det var en værmelding med fint nok vær til å slepe til land.

– Burde ha sjekket ruten bedre

Hovedredningssentralen fryktet dengang at båten ville treffe andre installasjoner. LB200 har ikke motor selv, og var avhengig av slepebåter.

– I tilfellet med lekteren som slet seg nå i julen i nærheten av Valhall, er det helt klart at Eide Marine Services burde sjekket ruten og timingen litt bedre for å krysse Nordsjøen i forhold til slepekrav og hvilket vær de tålte, forteller kilden til enerWE.

– De slepet fra Tunisia – sikkert i mye fint vær – og var nok klar til å kjøre korteste rute og håpe på at det ikke var for dårlig. Dette blir selvsagt litt synsing, men ved å ta de riktige vurderingene og ikke tøye grensene vil normalt slike ting ikke skje.

Intern granskning på gang

Ove Røssland, CEO i Eide Marine Services forklarer at de har nedsatt en intern granskningsgruppe som nå går gjennom hele hendelsen.

– Denne gruppen har enda ikke konkludert med årsaken. Vi kommer tilbake til spørsmålet deres når granskningsgruppen har avsluttet sitt arbeid, sier Røssland til enerWE.

Det jobbes med å forbedre regelverket

Kilden forteller til enerWE at det har vært en del arbeid i regi Petroleumstilsynet de siste årene hvor de har sett på hva nye permanente offshoreinstallasjoner skal tåle av skipskollisjonlaster.

– Dette arbeidet er ikke ferdigstilt, men Ptil ønsker egentlig å øke kravene, slik at nye offshoreinstallasjoner skal tåle betraktelig høyere kollisjonslaster enn det som er gjeldende regelverk. En kan aldri forsikre seg fra slike hendelser, og det er alltid en risiko for skipskollisjoner i Nordsjøen, men nye regelverk kan muligens gjøre konsekvensene mindre for nye faste installasjoner i Nordsjøen.

Operatørene negative til endring som krever kostnad

I følge enerWEs kilde skal enkelte operatørselskap være negative til en slik endring i regelverket da eventuelle krav kan medfører store kostnader.

Eileen Brundtland er pressekontakt Petroleumstilsynet. Hun bekrefter overfor enerWE at det pågår et arbeid med nye krav. Samtidig understreker hun at regelverket for slepeoperasjoner har en 500-metersregel.

– Slepeoperasjoner utenfor 500 metersgrensen fra en installasjon er ikke dekket av petroleumsloven, men inngår som krav når det gjelder internasjonal sjøfart.

Stikkord: , , , , , ,

Annonse
Ads banner