Bransjen må samarbeide om nytt helikopter

Behovet for helikoptertyper henger ikke sammen med aktivitetsnivå.

Behovet for helikoptertyper henger ikke sammen med aktivitetsnivå. 

Selv om det nylig innførte flyforbudet for Super Puma-helikoptrene ikke har hatt nevneverdig effekt på på offshoretransporten, mener Bjørn Asle Teige, konserntillitsvalgt for Safe i Statoil at bransjen ikke kan basere seg på kun en helikoptertype.

Til Stavanger Aftenblad påpeker Teige at behovet for flere helikoptertyper ikke har med aktivitetsnivået å gjøre, men muligheten til å ha alternativer dersom en type svikter.

Han mener bransjen nå må samarbeide om å utvikle en ny helikoptertype til persontransport pa norsk sokkel.

– Det har vært helt sentralt at det ikke holder med en helikoptertype. Bransjen er helt avhengig av å ha to typer tilgjengelig, slik at vi har en reserve hvis en svikter. Hadde vi satset kun på Super Puma, ville transporten til plattformene vært rammet nå, sier Teige til Aftenbladet.