Energi, Forskning og utvikling Redaksjonen Foto: ABB

ABB + Solar Impulse = Sant

Jorden rundt på solenergi.

ABB har inngått avtale om å støtte Bertrand Piccard og André Borschberg i deres forsøk på å fly jorden rundt i et solcelledrevet fly i 2015.

Piccard og Borschberg ble verdenskjente da de gjennomførte historiens aller første nattflyvning med et fly drevet av solkraft og brøt alle rekorder da de krysset Europa, Middelhavet og USA med Solar Impulse. Disse forsøkene viser det enorme potensialet som ligger i bruken av ren teknologi og hvordan man med den rette pionerånden kan oppnå det umulige.

Nå forbereder Solar Impulse-teamet seg på den ultimate teknologiske utfordringen: Å reise rundt jorden i et fly utelukkende drevet av energi fra solen. Den 9. april vil teamet avduke det nye flyet som skal brukes i jorden rundt-forsøket i 2015.

Dette samarbeidet forener to sveitsisk-baserte globale ledere som begge er lidenskapelig opptatt av å utfordre grensene for teknologi og innovasjon for å skape en bedre verden. Vi har tro på Bertrands visjon, og vi er overbevist om at ny teknologi vil kunne bidra til økonomisk vekst uten at det får negativ påvirkning på energiforbruket og miljøet. ABB er en global leder innen løsninger som bidrar til energieffektivitet, bærekraftig transport and fornybar energi, og, i likhet med Solar Impulse, forsøker vi alltid å utfordre gensene for hva som er teknologisk mulig, sier ABBs konsernsjef Ulrich Spiesshofer.

Det var oppfyllelsen av en drøm å få ABB som teknologipartner for Solar Impulse. Vi har det samme målet om å forbedre verden ved å bruke energi mer effektivt og bevare naturressursene, sier Bertrand Piccard, grunnlegger og styreformann i Solar Impulse.

Både Solar Impulse og ABB er teknologiske innovatører og pionerer. Vi ønsker begge å motivere mennesker til å benytte ren teknologi. ABB og Solar Impulse vil samarbeide på viktige områder som kraftelektronikk, til vårt felles beste, sier Andre Borschberg, medgrunnlegger og finansdirektør i Solar Impulse.

Det revolusjonerende karbonfiberflyet har et vingespenn som en Boeing 747 (63,4 m) og vekt som en mindre bil (1600 kg). Flyet er resultatet av syv års intenst arbeid, beregninger, simuleringer og tester av et team på rundt 80 mennesker og 100 partnere og rådgivere. Et så stort og samtidig så lett fly er aldri blitt bygget tidligere. De 12000 solcellene som er bygget inn i vingene forsyner flyets fire 10 HP elmotorer med fornybar energi. På dagtid lader solcellene opp de 400 kg tunge lithiumbatteriene som gjør at flyet kan forsette ferden når mørket faller på.

enerWE ønsker lykke til på ferden.

Kilde: abb.no

Annonse
Ads banner